Deze onderneemster zet thee op de kaartDeze onderneemster zet thee op de kaartDeze onderneemster zet thee op de kaart
terug naar pressroom

Deze onderneemster zet thee op de kaart

Wanneer je ergens binnenstapt voor koffie, is er vaak een ruime keus. Als het op thee aankomt daarentegen, is het altijd afwachten wat je krijgt. Een leuke doos met een paar zakjes is vaak waar de keuze uit bestaat. De kwaliteit, diversiteit en veelzijdigheid van thee wordt vaak onderbelicht. Voor Barbara Veldhuizen was dit een gat in de markt. Wat begon met een idee voor Starbucks voor thee leidde tot een stoer en eigentijds merk, gespecialiseerd in losse thee van hoge kwaliteit gericht op consument, bedrijven en horeca, genaamd Teastreet. Met een uitgebreid assortiment losse blad thee – meer dan 120 soorten – wil Veldhuizen iedereen laten ontdekken hoe divers en veelzijdig thee kan zijn. 

 

Barbara Veldhuizen studeerde af aan de VU als financieel bedrijfskundige en werkte 15 jaar als marketeer bij onder andere Unilever, Albert Heijn en het Rijksmuseum. Tijdens haar werk viel het haar op dat er bij de meeste kantoren een goede kwaliteit koffie geschonken wordt, maar het aanbod thee betreurenswaardig is. Niet alleen is het in het kader van gezondheid goed om thee drinken te stimuleren, het gebruik van theezakjes zorgt voor veel onnodig afval. Zo zijn de voordelen van losse blad thee drievoudig: lekkerder, gezonder en duurzaam. Wees kritisch in wat je drinkt: What’s in your cup?

 

Tijd om thee te 'herontdekken'

In 2013 besloot ze dat het tijd was om thee op een nieuwe manier te presenteren. Barbara volgde een opleiding tot theesommelier en richtte Teastreet op, na jaren de droom te hebben gehad om mensen te laten ontdekken hoe lekker en divers thee kan zijn. Net als in een goede wijnzaak wilde ze de klant meer kennis geven over thee, de bereiding daarvan en food & teapairing.

 

Klanten

De webshop met thee en inspiratie ging live. Teastreet bleek een schot in de roos voor de B2B markt: er kwam steeds meer vraag naar goede kwaliteitsthee voor op kantoor. Dit leidde tot een handel in thee en accessoires voor thuis, op kantoor en in de horeca. Als theedrinker word je in een restaurant of op kantoor vaak teleurgesteld, wanneer je wél een goede kop thee geserveerd krijgt, voelt dit extra gastvrij. Met passie heeft Veldhuizen via de webshop van Teastreet een selectie kwaliteitsthee samengesteld die voor iedereen toegankelijk is.

 

Groei in vraag naar kwaliteitsthee

Teastreet biedt een uitgebreid assortiment aan losse blad thee. Delicate pure thee, smaakvolle blends en kleurrijke kruideninfusies. Dit bleek een goede zet. De vraag naar losse blad thee neemt ieder jaar toe. Sinds 2013 ziet Veldhuizen dan ook een groei van ruim 20% in de verkopen. In totaal verkoopt Teastreet inmiddels 128 theesmaken verdeeld over 8 theesoorten. Maar ondanks dat de markt van losse thee toeneemt, is deze nog lang niet zover als koffie. 

 

Veldhuizen heeft nog meer plannen voor de toekomst, zo vindt ze dat men eigenlijk nog vrij weinig weet over thee. Veel mensen weten niet dat thee van de theeplant komt, net als wijn van de druif. En dat de bittere smaak van groene thee vermeden kan worden door het water eerst wat af te laten koelen, voordat de thee eraan wordt toegevoegd. Of dat door de juiste theesoorten met de juiste gerechten te combineren, de beste smaak uit je eten naar boven komt – net zoals met wijn.

 

Voor in de toekomst droomt Veldhuizen nog van een Teastreet Conceptstore, om het merk nog meer tot uitdrukking te brengen en zoveel mogelijk mensen kwaliteitsthee te laten ontdekken. Dat er een thee is voor ieder moment van de dag en voor iedere stemming. 

Over Teastreet

In 2013 is Teastreet ontstaan vanuit de overtuiging dat er nog veel te ontdekken is over thee. Veldhuizen onderscheidt 8 theesoorten, zoals zwarte thee, groene thee, witte thee, oolong, pu-erh, rooibos, kruiden en mate. De diverse theesoorten kennen een verschillende smaak en bereiding. Op teastreet.nl vind je meer dan 100 variëteiten losse thee, van mooie pure thee tot verrassende blends.