Deze onderneemster zag gat in de markt, creëerde eigen merk kwaliteitstheeDeze onderneemster zag gat in de markt, creëerde eigen merk kwaliteitsthee
terug naar pressroom

Deze onderneemster zag gat in de markt, creëerde eigen merk kwaliteitsthee

Wanneer je ergens binnenstapt voor koffie, is er vaak een ruime keus. Als het op thee aankomt daarentegen, is het altijd afwachten wat je krijgt. Een mandje met een paar zakjes is vaak waar de keuze uit bestaat. De diversiteit en veelzijdigheid van thee wordt vaak onderbelicht. Voor Barbara Veldhuizen was dit een gat in de markt. Wat begon met het idee om een ‘Starbucks voor thee’ te openen, leidde uiteindelijk tot een handel in thee en accessoires, gericht op consumenten en bedrijven. Teastreet, een kwalitatief theemerk met een focus op losse blad thee, die de diversiteit van thee naar voren brengt.  

 

Barbara Veldhuizen studeerde af aan de VU als financieel bedrijfskundige en werkte 15 jaar als marketeer bij onder andere Unilever, Albert Heijn en het Rijksmuseum. Tijdens haar werk viel het haar op dat het aanbod van goede kwaliteit koffie op kantoor veelzijdiger is dan dat van thee. Terwijl men tijdens een werkdag misschien wel meer koppen thee dan koffie drinkt.

 

Tijd om thee te 'herontdekken'

In 2013 besloot ze dat het tijd was om thee op een nieuwe manier te presenteren.  Barbara volgde een opleiding tot theesommelier en richtte Teastreet op, na jaren de droom te hebben gehad om mensen te laten ontdekken hoe lekker en divers thee kan zijn. Teastreet zou in eerste instantie een Starbucks voor thee worden, een retail concept en naast de Teastreet store zou er een webshop komen. Net als in een goede wijnzaak wilde ze de klant meer kennis geven over thee en theesoorten in verschillende klassen aanbieden. Al zoekende naar een geschikte locatie, ging de webshop live.

 

Een goede locatie voor de store vinden bleek lastig. Nadat de verkoop online bleef groeien, maakte Teastreet het besluit om alleen op de webshop te focussen. Bovendien bleek Teastreet een schot in de roos voor de B2B markt: er kwam steeds meer vraag naar goede kwaliteitsthee voor op kantoor. Dit leidde tot een handel in thee en accessoires voor thuisgebruik én op kantoor. Met passie heeft Veldhuizen een selectie kwaliteitsthee samengesteld die voor iedereen toegankelijk is via de webshop van Teastreet.

 

Groei in vraag naar kwaliteitsthee

Dit bleek een goede zet. Sinds 2013 ziet zij een groei van 20% in verkopen. Teastreet heeft dan ook een uitgebreid assortiment losse blad thee. Delicate pure thee, verrassende blends en kleurrijke kruideninfusies. In totaal verkoopt Teastreet inmiddels 128 theesmaken verdeeld over 8 theesoorten.

 

Veldhuizen heeft nog meer plannen voor de toekomst, zo vindt ze dat men eigenlijk nog vrij weinig weet over thee. Veel mensen weten niet dat thee van de theeplant komt, net als wijn van de druif. En dat de bittere smaak van groene thee vermeden kan worden door het water eerst wat af te laten koelen, voordat de thee eraan wordt toegevoegd. Of dat door de juiste theesoorten met de juiste gerechten te mixen, de beste smaak uit je eten naar boven komt – net zoals met wijn.

 

Ooit heeft Barbara nog de droom om een Teastreet Conceptstore te openen, om het merk nog meer tot uitdrukking te brengen en zoveel mogelijk mensen Teastreet thee te laten ontdekken. In het kader van gezondheid en vitaliteit gaat er steeds meer aandacht uit naar het aanbieden van goede thee aan collega’s en gasten. Ondanks dat de markt voor kwalitatieve thee toeneemt, is deze nog lang niet zo ver als koffie. De visie van Teastreet is dan ook dat men weet dat er een thee is voor ieder moment en iedere stemming: je kunt er eindeloos in blijven ontdekken. 

Over Teastreet

In 2013 is Teastreet ontstaan vanuit de overtuiging dat er nog veel te ontdekken is over thee. Veldhuizen onderscheidt 8 theesoorten, zoals zwarte thee, groene thee, witte thee, oolong, pu-erh, rooibos, kruiden en mate. De diverse theesoorten kennen een verschillende smaak en bereiding. Op teastreet.nl vind je meer dan 100 variëteiten losse thee, van mooie pure thee tot verrassende blends.