The Year in Fashion 2019
terug naar pressroom

The Year in Fashion 2019

Ontwikkelingen

INCLUSIVITEIT

In 2019 gingen er verschillende keren stemmen op over het gebrek aan diversiteit en vertegenwoordiging in de sector. Shoppers zochten naar mode die de behoeften en smaken van verschillende gemeenschappen weerspiegelt, de zoektocht naar adaptieve en ingetogen mode steeg met respectievelijk 80% en 90%. Er was een toename van 52% in zoekopdrachten naar mode in combinatie met de termen 'genderloos' en 'genderneutraal'. De bewuste consument zocht naar ontwerpers en winkeliers die aansluiten bij hun waarden. Als reactie daarop lanceerden enkele van de machtigste merken ter wereld diversiteitscampagnes en -programma's ter bevordering van inclusiviteit, waarbij sommigen nieuwe teams in dienst namen om hen te helpen zich tot op directieniveau te verbeteren.

 

DUURZAAMHEID

Het aantal zoekopdrachten, met inbegrip van duurzaamheidsgerelateerde trefwoorden, steeg met 75% op jaarbasis, met een maandelijks gemiddelde van 27.000 zoekopdrachten naar duurzame mode. De zoekopdrachten naar specifieke duurzame materialen namen ook toe: 102% voor econyl, 52% voor biologisch katoen, 130% voor repreve en 42% voor tencel. Duurzame denim en sneakers waren de meest gezochte productcategorieën. Een aantal merken lanceerde dit jaar relevante initiatieven rond duurzaamheid. Deze varieerden van meer aandacht voor het materiaal dat gebruikt wordt in de collecties tot het lanceren van donatieprogramma's en investeringen in re-commerce.

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Colette Borstlap
c.borstlap@simplymarketing.nl
Tel: 020 - 776 7756

LINKS

Het gevoel van 2019

EXTRA ROMANTISCH

2019 was het jaar van de romantiek en over-de-top-mode. Dit voorjaar groeide het aantal zoekopdrachten naar kralentassen, parelmoeren haaraccessoires, tule rokken en babydoll-jurken aanzienlijk. Spelen met proporties was een wereldwijde trend: ‘minitasjes’ zagen een groei van 50% in paginaweergaven tijdens de zomer. Terwijl merken als Ganni, Cecilie Bahnsen, Rotate en Jacquemus ervoor zorgden dat grootse pofmouwen de must-have van het jaar werden.

 

PSYCHEDELISCH
Van tie-dye tot neongroen, psychedelische motieven en ‘rave’-kleuren waren populair deze zomer. Shoppers omarmden alles wat psychedelisch was, van de gebreide kleding van Proenza Schouler tot Ralph Lauren’s tie-dye poloshirt. Zoekopdrachten naar neongroene stukken stegen met 69% deze zomer.

 

CULTMEISJES-ZOMER

De ingetogen prairiejurk, een trend met wortels in het landelijke Amerika, was een van de hotste trends deze zomer, het aantal zoekopdrachten bereikte in juli zijn hoogtepunt. Het in New York gevestigde label LoveShackFancy was de grootste nieuwkomer in deze nieuwe categorie zomerjurken, paginaweergaven namen tussen januari en maart met 65% toe.

 

OVERLEVER
In een politiek turbulent jaar wendden klanten zich tot de mode om te overleven. Cargobroeken en op werkkleding gebaseerde vesten zagen in de herfst een flinke groei in het aantal zoekopdrachten. De vraag naar heuptasjes groeide met 33% in de afgelopen zes maanden. De verkoop van boots met een dikke zool nam in september met 73% toe.

 

WEDEROPSTANDING VAN DE JAREN 90

Lyst zag dit jaar een aantal jaren 90-trends in een stroomversnelling terecht komen, onder andere ultrakorte tops, hakken met vierkante neus en onderjurken. De Baguette-tas van Fendi zag een groei in het aantal zoekopdrachten van 164% ten opzichte van vorig jaar. Beroemdheden haalden stukken uit de archieven van designers als Jean Paul Gaultier, Thierry Mugler en Versace.

 

OVERAL 'STREETWEAR'

Terwijl kledingvoorschriften steeds minder strikt worden en de definitie van luxe, streetwear en sportkleding verandert, werd het fenomeen dat we voorheen ‘streetwear’ noemden de drijvende kracht achter de grootste trends van het jaar. Shoppers gaven dit jaar gemiddeld $ 192 uit aan een paar nieuwe sneakers, een groei van 39% ten opzichte van vorig jaar. Het gemiddelde bedrag dat werd uitgegeven aan een T-shirt groeide ook met 16% naar $ 67. Off-White was dit jaar het merk waar het meest naar gezocht werd.

 

SHAPEWEAR REVOLUTIE

Het aantal zoekopdrachten naar bikershorts bleef stijgen, we zagen een groei van 137% ten opzichte van vorig jaar. De vraag naar body's en gympakjes groeide met 83%. Kim Kardashian West lanceerde een controversiële shapewear-lijn. De op sportkleding geïnspireerde S/S ’20-collectie van Tom Ford zorgde voor glamour in deze categorie.

 

OPVALLEND MAATWERK
Zoekopdrachten naar korte kostuums namen in maart met 19% toe en de Scandi-stijl zorgde tijdens Copenhagen Fashion Week voor een groei van 55% van het aantal paginaweergaven van ‘oversized’-blazers. De meest gebruikte zoektermen gecombineerd met kostuums waren 'levendig' en 'fel'.

Hoe we shopten

DOORVERKOOP

In 2019 zagen we een toename van 255% in het verkeer van luxeartikelen op Lyst. Volgens een rapport van ThreadUp koopt 26% van de luxeshoppers nu tweedehands kleding. Een ander rapport van TheRealReal geeft aan dat 32% van de shoppers het kopen van tweedehands kleding ziet als een vervanging van fast fashion. Gucci, Louis Vuitton, Chanel, Prada en Hermès zijn de meest gezochte merken.

 

HUUR

Dee huurmarkt binnen de mode is op het moment $ 1 miljard waard. Verwacht wordt dat er tegen het eind van 2023 een omzet van $ 1,9 miljard ggedraaid wordt. Volgens het duurzaamheidsrapport van Mintel heeft ruim een half miljoen millennials al eens mode gehuurd of denkt erover dat te doen. Het huren van kleding wordt makkelijker. Steeds meer merken en winkels zoals Urban Oufitters, American Eagle, Ann Taylor en Bloomingdale's bieden de service inmiddels aan hun klanten aan.

 

VIRTUEEL

In mei gaf een technologich directeur $ 9.500 uit aan een virtuele jurk die gedragen werd tijdens een 'fotoshoot', waarbij gebruik gemaakt werd van augmented reality. Gucci en Nike begonnen met het gebruik van AR-technologie om het winkelend publiek in staat te stellen hun kleding en schoenen virtueel 'te passen'. Merken als New Balance en Gucci bleven zich richten op de gamingmarkt met merkartikelen voor persoonlijke avatars.

Virale artikelen

DE ZARA - JURK

De stippenjurk van Zara is het meest besporken item van het jaar. Binnen een paar weken had de jurk een eigen Instagram-account en zorgde voor een groei van 1.392% in het aantal vermeldingen van Zara op social media. Vanaf juli groeide het aantal zoekopdrachten naar stippenjurken met 120%.

 

AMAZON OROLAY - JAS

De Amazon Orolay-jas werd voor het eerst gezien bij de hippe bewoners van New York's Upper East Side en ging in febtuari viral.

 

KHAITE KASJMIER BH EN VESTJE

Begin september groeide het aantal zoekopdrachten naar Khaite met 217%, nadat Katie Holmes gespot worde met het kasjmier vestje en bijpassende bh van het merk. De Eda-braletten blijft het artiekel van het merk met de meeste paginaweergaven.

 

DE SPINNENBROCHE

Lady Hale, de 74-jarige president van het hooggerechtshof in het Verenigd Koninkrijk, zorgde ervoor dat de spinnenbroche er een veelgebruikte zoekterm werd. Zoekopdrachten op lyst naar dit accessoire stegen binnen een week met 166%.

 

VETEMENTS HUG ME BEAR - PANTOFFELS

Nadat ze in september op de markt werden gebracht, zagen we een groei naar 108% van het aantal naar de Hug Me Bear-pantoffels van Vetements. Ze waren snel uitbverkocht bij verchillende winkels.

Merken die doorbraken

BOTTEGA VENETA

De overname door Daniel Lee maakte van Bottega Veneta een van de meest besproken modemerken van het jaar. Het inspireerde de oprichting van de populaire Instagram-fanaccount @newbottege. De vraag naar de accessoires van het merk piekte naar 53% dit jaar. Bottega Veneta klom 21 plaatsen op de ranglijst van hotste merken op The Lyst Index van het derde kwartaal en kwam daarmee voor het eerst binnen in de top 10.

 

PYER MOSS

De modeshow van Kerby Jean-Raymond is een van de evenementen tijdens New York Fashion Week waar het meest naar uitgekeken wordt. Nadat hij in september zijn S/S'20 collectie showde, zag het merk een piek van 226% in het aantal zoekopdrachten.

 

JACQUEMUS

Gedreven door de populariteit van het tasje Le Chiquito, blijft de vraag naar Jacquemus groeien. Het aantal zoekopdrachten groeide met 37% in juni nadat het merk zijn S/S '20 show hield in de lavendelvelden van de Provence, vermeldingen op social media piekten met 761% in de 24 uur na het evenement. Jacquemus sprong 37 posities omhoog in de ranglijst van hotste merken in het derde kwartaal van The Lyst Index.

 

PACO RABANNE

Een moderne update van de iconische 1969 maliën-ontwerpen en erkenning door beroemdheden als Priyanka Chopra en Sophie Turner genereerden duizenden vermeldingen van het merk op social media. Het aantal zoekopdrachten naar Paco Rabanne is 31% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

 

MOLLY GODDARD

Zoekopdrachten voor Moly Goddard gingen met 46% omhoog ten opzichte va vorig jaar, de tule stukken van de ontwerpers bleken vooral populair bij influencer, beroemdheden en consumenten.

 

RICHARD QUINN

De ontwerpen van Richard Quinn werden gezien bij Cardi B, Kendall Jener, Billy Porter, Céline Dion en Winnie Harlow. Het aantal zoekopdrachten ging met 56%omhoog ten opzichte van vorig jaar.

 

SAKS POTTS

Toen de Spaanse zangeres Rosalía in juli de signature Foxy-jas droeg, piekten de paginaweergaven van het Deense merk met 1.328%.

 

TELFAR

Telfar zag dit jaar een toename van 89% vanhet aantal zoekopdrachten op Lyst. Het label presenteerde een van de meest besproken shows tijdens New York Fashion Week en socialmedia-engagement piekte nadat de Amerikaanse acteur Ashton Sanders naar het Met Gala kwam in een op maat gemaakte Telfar-look.

 

 

Comeback artikelen

FENDI BAGUETTE - TAS

Fendi's baguette-tas was een van de eerste ít'-tassen, zoekopdrachten naar de tas gingen met 138% omhoog ten opzichte van vorig jaar. ook de versie voor heren was kort na de release uitverkocht bij verschillende winkels.

 

TEVA - SANDALEN

Zoekopdrachten naar Teva gingen tijdens het tweede kwartaal van 2019 met 65% omhoog. in april, na een samenwerking met Ana Sui, zagen de sportieve sandalen van het merk een piek in de vraag van 78%.

 

KLOMPEN

Met de presentatie van haar 'Diorquakes' op de catwalk veroorzaakte Maria Grazia Chiuri de comeback van de klomp. Zoekopdrachten naar de stevige klompen zagen een hoogtepunt in juni.

 

WATERSCHOENEN

In april ging de vraag naar watershoenen flink omhoog met een groei van 82% ten opzichte van de maand ervoor.

 

DR. MARTENS

Zoekopdrachten naar laarzen van Dr. Martens groeiden met 88% ten opzichte van vorig jaar. Dit resulteerde in een enorme populariteit van vergelijkbare stijlen in verschillende prijsklassen.

 

 

 

Machtige stijliconen

MEGHAN MARKLE, HERTOGIN VAN SUSSEX

Meghan Markle was de beroemdheid met de meeste invloed in 2019. Haar outfits zorgde gemiddeld voor een stijging van 216% van het aantal zoekopdrachten naar soortgelijke stukken. Toen ze tijdens het koninklijk bezoek aan Zuid-Afrika vijf verschillende hemd-jurken droeg, groeide het aantal zoekopdrachten in die categorie binnen een maand met 45%. De Club Monica-jurk was binnen 24 uur uitverkocht, na een piek in het aantal zoekopdrachten van 570%. Toen ze een J Crew-rok droeg, zagen we een groei van het aantal zoekopdrachten naar het merk van 102%.

 

TIMOTHÉE CHALAMET

De verfraaide Louis Vuitton-slab van Timothée Chalamet was dit jaar d e blikvanger van de Golden Globes. De pailletenhoody die hij tijdens de Britse première van The Lion King droeg, zorgde voor een groei van het aantal zoekopdrachten naar heerenhoody's van 192%. Zoekopdrachten naar Haider Ackermann zagen een piek van 806% in de week dat hij een pak van het merk droeg.

 

ZENDAYA

Zendaya plaatst de Z in generatie Z en haar Instagram initieerde miljoenen zoekopdrachten. Toen ze de rode loper van het Met Gala opstapte in een lichtgevende Cinderella-jurk van Tommy Hilfiger, compleet met een tas in de vorm van een rijtuig en glazen muiltjes, zorgde haar look voor een groei van 54% van het aantal zoekopdrachten naar het merk. De Vera Wang-jurk die zie droeg tijdens de Emmy Awards in spetember zorgde voor een piek van 33% in het aantal zoekopdrachten naar het merk.

 

BILLIE EILISH

De zeventienjarige singer-songwriter Billie Eilish heeft meer dan 40 miljoen volgers op Instagram. Nadat zij deze zomer verschillende neongroene outfits droeg, stegen zoekopdrachten naar deze kleur met 69%. Zoekopdrachten naar #bbcicecream zagen een piek van 211% in minder dan een week nadat ze het merk tagde in een Instagram-post.

 

CARDI B

Toen Cardi B een vintage Mugler-jurk droeg tijdens de Grammy Awards rezen de zoekopdrachten de pan uit. Binnen vier uur zagen we een piek van 169% in het aantal zoekopdrachten naar het merk. Ze was een van de meest invloedrijke gezichten tijdens Paris Fashion Week in september. Haar outfits van Chanel, Thom Browne en Richard Quinn behoorden tot de outfits die online het meest besproken werden die week.

 

LISA, BLACKPINK

Dit jaar werd Lisa, bandlid van Blackpink, het K-popidool met d e meeste volgers op Instagram met bijna 27 miljoen volgers. Nadat ze deze zomer een serie foto's van zichzelf plaatse waarin ze de Celine Triomphe-tas droeg, zagen we een groei van 66% van het aantal zoekopdrachten naar het accessoire.

 

KYLIE JENNER

In 2018 was Kylie Jenner de grootste mode-influecner onder beroemdheden en ook dit jaar zorgde ze voor een massale, wereldwijde vrag naar haar outfits. Toen ze in augustus een gebloemde melkmeisjesjurk droeg, was dat goed voor een piek van 66% in het aantail zoekopdrachten naar de stijl. Toen ze een gewaagde gouden jurk droeg naar het huwelijk van Justing Bieber en Hailey Baldwin, brak ze de regels voor huwelijksgasten en had meer invloed op de zoekopdrachten dan de bruid.

 

LIZZO

Net zoals Lizza's muziek de afgelopen jaren groeide, zo groeide ook de vraag naar haar kenmerkende gympakjes, zoekopdrachten groeiden 28% ten opzichte van vorig jaar. Tijdens de MTV VMA droeg ze een aantal outfits die een hit werden, waaronder een jaren 80 off-shoulder-galajurk. Sinds september is er sprake van een explosie van zoektermen gerelateerd aan Lizza-mode.

 

HARRY STYLES

Toen Harry een enkele oorbel droeg tijdens het Met Gal, ging vanaf mei het aantal zoekopdrahcten door mannen naar losse oorbellen met 28% omhoog. Harry staat bekend om zijn levendige outfits en nadat hij een bijzonder levendig ensemble droeg in New york, was er in maart een groei van 78% te zien in de vraag naar blauwe kostuums.

 

BILLY PORTER

Billy Porter was verantwoordelijk voor een aantal van de meest besproken rode lopermomenten van het jaar. Toen hij een op maat gemaakte smokingjurk van Christian Siriano droeg tijdens de Oscars, ging het aantal zoekopdrachten naar de designer binnen 24 uur met 101% omhoog.

De hotste artikelen ter wereld

Bottega Veneta The Pouch-tas
Bottega Veneta’s The Pouch-tas zorgde sinds zijn introductie voor meer dan 10.000
paginaweergaven per maand. Op Lyst namen de paginaweergaven in september met 297% toe.
De tas werd gezien bij redacteurs, beroemdheden en influencers over de hele wereld. Rosie
Huntington-Whiteley plaatste het accessoire binnen drie maanden 39 keer op haar Instagramaccount.


Bottega Veneta Stretch-sandalen
Minimalistische sandalen waren een enorme trend dit jaar en de versie van Bottega Veneta was
flink in trek deze zomer. Zoekopdrachten piekten in juli met een groei van 471%.


Gucci-riem met GG-logo 

De Gucci-riem met GG-logo blijft een van de meest gewilde luxe-accessoires, hij kwam in de
afgelopen twee jaar negen keer voor in The Lyst Index. Dit jaar werden er via Lyst per minuut
twee Gucci-riemen verkocht.


Jacquemus Le Chiquito-tasje
Zoekopdrachten naar het tasje Le Chiquito van Jacquemus groeiden met 130% in mei en
zorgden tijdens de zomer voor meer dan 20.000 paginaweergaven.


Prada bucket-hoedje met logo
Het bucket-hoedje van Prada werd gedragen door beroemdheden en influencers en was online
verschillende keren uitverkocht. In mei zagen we een hoogtepunt in het aantal zoekopdrachten.


Louis Vuitton Multi Pochette-tas
Al weken voordat hij uit zou komen, was er sprake van een lange wachtlijst voor de Multi
Pochette-tas van Louis Vuitton. Toen hij in oktober uitkwam, was hij online binnen een paar
dagen uitverkocht.


Ganni geruite cloqué midi-jurk
Ganni’s neon geruite jurk was dit jaar een van de favorieten van influencers en redacteurs. Hij
was snel uitverkocht nadat de vraag in juli met 101% omhoog ging.


Sandy Liang-fleecejack
Het op de jaren 90 geïnspireerde fleecejack van Sandy Liang was dit jaar het populairste artikel
van de ontwerper.


Weekday Rowe Sky Blue-jeans
De duurzame Rowe-jeans van Weekday zijn gemaakt van 100% biologisch katoen en waren op
Lyst de beste verkochte jeans van 2019. Zoekopdrachten naar het merk groeiden met 68% ten
opzichte van vorig jaar.


Gucci GG Supreme kleine messengertas
Gucci’s GG Supreme-messengertas voor heren was een van de meest felbegeerde accessoires
van dit jaar. Zoekopdrachten naar herentassen groeiden met 44% ten opzichte van het jaar
ervoor.

Het volgende year in fashion

INSPIRATIE VAN HET RUIMTEVAARTTIJDPERK
Met vier missies naar Mars, het testen van de herbruikbare raket van SpaceX en een nieuwe
generatie bemande ruimtevaartuigen, gaat er in 2020 nogal wat de ruimte in. Het belooft een
intergalactisch jaar te worden. Na het zien van de S/S ‘20 catwalks, voorspellen we holografische
stoffen, bovenkleding gebaseerd op ruimtepakken en buitenwereldse styling.


JAPANMANIE
Er wordt verwacht dat de Olympische en Paralympische spelen in 2020 in Tokyo 600.000
overzeese toeschouwers gaan aantrekken. Alle ogen zijn gericht op Japan, dus bereid je voor
om je te laten inspireren door de gewaagde Harajuk-streetstyle en hedendaagse Japanse
cultlabels als Sacai, Undercover, Visvim en Neighborhood. Zoekopdrachten naar de Japanse
merken groeiden dit jaar met 8%.


DE ENERGIE VAN DE 'BIG BAG'
Dit jaar meldden we dat, voortkomend uit de mini-tasjestrend, het gemiddelde oppervlak van een
handtas 40% kleiner was geworden. Voor 2020 voorspellen we de terugkeer van de XL-shoppers
van de jaren 00 en dan vooral de nieuwe zachtleren stijlen van merken als Little Liffner en The
Row.


POLITIEKE MODE
2019 was een turbulent jaar voor de mode-industrie. Het was een weerspiegeling van de
wereldwijde politieke en culturele spanningen die overal ter wereld invloed hadden op de mindset
van consumenten. De dassen van de democratische presidentskandidaat Tom Steyer
veroorzaakten in Amerika een flinke deining op Twitter en ook zoekopdrachten naar soortgelijke
stukken kwamen op gang. Met de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten in zicht
voorspellen we voor 2020 meer politieke modestatements van politici, merken en winkels.


5 MERKEN DIE JE IN DE GATEN MOET HOUDEN
Gebaseerd op een fikse groei in het aantal zoektermen in de afgelopen zes maanden
voorspellen we een groots jaar voor Rotate Birger Christensen (+27%), GCDS (+23%), ALYX
(+36%), Marine Serre (+32%) en Cecilie Bahnsen (+38%).

Momenten in 2019

24 januari | Meme-couture
In de modeshow van Viktor & Rolf speelden regenboogkleurige tule jurken voorzien van opvallende teksten de hoofdrol. Binnen een paar uur groeide het aantal vermeldingen van hetmerk en zijn ‘meme-couture’-jurken op social media met meer dan 249%.

 

19 februari | Afscheid van Karl
De legendarische couturier Karl Lagerfeld overleed op 85-jarige leeftijd in Parijs. Hij was al eenaantal weken ziek en was in de maand ervoor afwezig bij twee van Chanel's modeshows. Virginie Viard werd aangekondigd als zijn opvolger bij Chanel.


12 april | K-pop verovert de wereld
Meidenband Blackpink schreef K-pop-geschiedenis toen zij tijdens Coachella optraden op het hoofdpodium. De video van de single ‘Kill This Love’ brak records op YouTube. Het werd de video die het snelst 100 miljoen keer bekeken werd, de grootste première op YouTube ooit.


1 mei | Mode ontmoet Camp
Het thema van het Met Gala van dit jaar was ‘Camp’. Dit had tot gevolg dat we Katy Perry gekleed zagen als kroonluchter en vervolgens als hamburger. Billy Porter maakte zijn entree, gekleed als zonnegod, gedragen door zes mannen. Lady Gaga verwisselde op de rode loper vier keer live van outfit, een van die outfits zorgde voor een groei van 112% van het aantal zoekopdrachten naar ontwerper Brandon Maxwell.


10 mei | Rihanna schrijft geschiedenis
Na maanden van speculaties kondigde Rihanna officieel de lancering van Fenty aan. Hiermee werd ze de eerste vrouw die een origineel merk creëerde bij LVMH. In de eerste maand genereerde het nieuwe luxehuis meer dan 5.000 media-artikelen over de hele wereld en meer dan 7 miljoen socialmediaweergaven.


juli | Céline schittert tijdens Couture Week
Van een Chanel-catsuit tot asymmetrische jeans van Ksenia Schnaider, een bodysuit van OffWhite en een Iris van Herpen 3D-jurk, Céline Dion maakte Parijs tot haar eigen persoonlijke catwalk tijdens Haute Couture Fashion Week. Haar talloze couture-looks zorgden voor een stijging van 7.831% van het aantal vermeldingen op social media in een tijdsbestek van 4 dagen.


2 augustus | Een koninklijke kracht van verandering
Meghan Markle, de hertogin van Sussex, was gastredacteur voor het septembernummer van de Britse Vogue getiteld ‘Forces for Change’. Op de cover waren 15 vrouwen te zien, gefotografeerd door Peter Lindbergh. De vrouwen, waaronder Greta Thunberg, Adwoa Aboah, Jacinda Ardern en Sinéad Burke, werden door Meghan gekozen vanwege hun “inspirerende impact op het moderne leven”.


24 augustus | Een nieuw machtsverbond
De Franse president Emmanuel Macron en algemeen directeur François-Henri Pinault van Kering introduceerden het Fashion Pact. Het pact werd ondertekend door 32 bedrijven en 150
merken - waaronder Gucci, Chanel, Hermès, Stella McCartney, H&M en Nike – en presenteerde een reeks gemeenschappelijke doelstellingen. Hiermee gaat de mode-industrie zich inzetten om haar impact op het klimaat, de biodiversiteit en de oceanen te verlagen.


20 september | Een 'Savage' show
De Savage x Fenty-modeshow werd exclusief gestreamd op Amazon Prime Video, met gastoptredens van Halsey, Migos, A$AP Ferg en Fat Joe, maar ook een diverse groep modellen waaronder Alek Wek, Cara Delevingne, Joan Smalls, Laverne Cox en Normani. Zoekopdrachten naar Savage x Fenty-lingerie stegen in september met 43%.


21 september | J-Lo terug naar de jungle
Jennifer Lopez liep de Versace-catwalk tijdens Milan Fashion Week in een heruitgave van haar iconische ‘Jungle’-jurk, die in 2001 leidde tot de oprichting van Google afbeeldingen. Haar
verschijning zorgde voor een waarde van $ 9,4 miljoen aan vermeldingen in de media en online engagement.


29 september | Cardi B heerst op de eerste rij
Cardi B bezocht Paris Fashion Week van top tot teen gekleed in de bloemen van Britse ontwerper Richard Quinn. Cardi’s outfit droeg bij aan een groei van 17% in het aantal
zoekopdrachten naar het merk op Lyst in september. Later in de week tijdens de show van Tom Browne zat ze naast Anna Wintour, gekleed in een professionele look van de ontwerper. Ze bezocht Chanel in een outfit van het modehuis die meer dan $ 30.000 kostte.


1 oktober | Gigi als reddende engel
Creatief directeur Virginie Viard presenteerde haar eerste solo prêt-à-porter-collectie voor Chanel tijdens Paris Fashion Week. De show werd verstoord toen de Franse YouTuber Marie S'Infiltre de catwalk op sprong. Ze werd gestopt door model Gigi Hadid. De stunt droeg bij aan een stijging van 2.618% van het aantal vermeldingen van Chanel op social media.


14-18 oktober | Koninklijke mode-diplomatie
Tijdens het koninklijk bezoek aan Pakistan kozen William en Kate voor outfits van lokale ontwerpers en merken, verwijzend naar de regionale cultuur en geschiedenis. Nadat Kate bij aankomst een shalwar kameez droeg, steeg het aantal zoekopdrachten voor het item in de week daarna met 170%. Jenny Packham, Beulah London en Ghost, merken die werden gedragen
tijdens het bezoek, zagen een gezamenlijke groei van 139% van het aantal zoekopdrachten ten opzichte van de week ervoor.