The Lyst Index Q4 - 2020
terug naar pressroom

The Lyst Index Q4 - 2020

The Lyst Index vierde kwartaal: een jaar vol onverwachte trends loopt ten einde

 

Als je wilt verwijzen naar informatie van Lyst, graag deze link vermelden: https://www.lyst.com.nl/data/the-lyst-index/q420/

 

Wereldwijde modezoekmachine Lyst bracht vandaag de laatste uitgave van The Lyst Index uit, de kwartaalrapportage waarin de hotste merken en artikelen van de mode worden gerangschikt. Gedurende dit tumultueuze jaar was e-commerce een van de lichtpuntjes voor de mode-industrie. Online shoppen kwam door de pandemie in een stroomversnelling terecht. Terwijl de industrie vooruitkijkt, ligt ‘normaal’ misschien nog niet meteen in het verschiet, maar er zijn veelbelovende signalen. Het vierde kwartaal van The Lyst Index laat zien hoe het virus en het snel veranderende economische landschap de winkelgewoonten in de laatste drie maanden van het jaar hebben beïnvloed.

 

De hotste artikelen


Genderneutrale functionaliteit
 

  • Het 1996 retro Nuptse-jack van The North Face is officieel het hotste artikel ter wereld. Het is voor het eerst dat hetzelfde artikel zowel de eerste plaats bij de heren als de dames bezet. Het Nuptse-jack werd door veel beroemdheden gedragen en past in de nostalgische jaren 90-trend. De totale vraag naar pufferjacks groeide met 174%, de stijging van het aantal zoekopdrachten kwam vooral door de toename van het aantal mensen dat ging wandelen en buiten samenkomt.


     
  • Een andere categorie die het zowel bij de dames- als herenartikelen goed deed, is die van de pantoffels en klompen. Het aantal zoekopdrachten was 242% hoger vergeleken met dezelfde periode in 2019. De met lamswol gevoerde Boston-klompen van Birkenstock zijn het op één na hotste damesartikel, zoekopdrachten naar de stijl stegen met 367%. De ongevoerde versie van de Boston-klompen staat voor het tweede achtereenvolgende kwartaal op de lijst met hotste herenartikelen, ditmaal op de zevende plek. 

           

     
  • UGG is een ander comfortabel, genderneutraal merk dat in beide lijsten voorkomt. De klassieke Ultra Mini-laarzen van het merk, die werden gedragen door modellen als Irina Shayk en Joan Smalls, staan op de vijfde plaats in de lijst met hotste damesartikelen. De Scuff Deco-pantoffels van het merk, populair als cadeau, komen op de derde plaats opnieuw voor op de herenlijst.

          
     
  • De vraag naar casual en sportkleding blijft hoog en zoekopdrachten naar hoody’s stegen met 71% ten opzichte van vorig jaar. De velours hoody van het SKIMS-label van Kim Kardashian is het zesde hotste damesartikel, terwijl de klassieke Tech Fleece-hoody met rits van Nike Sportswear de vijfde plek op de herenlijst inneemt.

             
     

 

Nieuwe manieren om ons mooi te kleden

 

  • Netflix bleef shoppers inspireren: de Snapshot-cameratas van Marc Jacobs is het achtste hotste damesartikel, de tas werd gezien in het veelbesproken Emily in Paris. 


    De Nikki-jas van Stand Studio staat op de tiende plaats en doet ons denken aan de schaakborden uit The Queen’s Gambit. 

  • Le bandeau Valensole, de gebreide bralette van Jacquemus, werd gedragen door beroemdheden als Dua Lipa en Hailey Bieber en staat op de zevende plaats in de lijst met hotste damesartikelen. 



    Gevolgd door de partypyjama met veren van Sleeper, die op de negende plaats staat. Hoewel de meeste feestjes dit seizoen werden geannuleerd, weerspiegelen beide producten de groeiende vraag naar wat nettere casual kleding. Het laat bovendien zien dat we behoefte hebben aan stukken die het midden houden tussen loungewear en uitgaanskleding.


            

 

De hotste modemerken 

 

Ook in het laatste kwartaal bleven merken investeren in digitale initiatieven. Variërend van Balenciaga die zijn Lente/Zomer ‘21-collectie lanceerde met een videogame tot de virtuele Insights-villa van Valentino waar je ook kunt shoppen. Tegelijkertijd bleven de belangrijkste merken flagshipstores openen in de grote steden: Loewe, Moncler en Versace openden allemaal nieuwe deuren in Parijs. Het suggereert dat merken voorzien dat er in de toekomst via verschillende kanalen geshopt zal worden, zij het een toekomst waarin digitaal meer ruimte inneemt dan voor de pandemie.

 

  • Gucci behoudt zijn positie als het hotste merk ter wereld. Met een sterke nadruk op digitaal blinkt Gucci uit in het prikkelen van de verbeelding en het aanzetten tot conversatie. Zelfs nu het nog steeds nauwelijks mogelijk is om fysieke evenementen te organiseren en een deel van de winkels gesloten is. Van de organisatie van een online mode- en filmfestival (#GucciFest) tot het kleden van Harry Styles voor zijn cover van de Amerikaanse Vogue, Gucci creëerde dit kwartaal moment na moment om shoppers betrokken te houden.
     
  • In het laatste kwartaal van 2020 keert Balenciaga terug op de tweede plaats in de rangschikking van de hotste merken van The Lyst Index. Het merk bleef investeren in digitale initiatieven en lanceerde zijn Herfst/Winter ‘21-collectie met een online videogame.
     
  • Moncler, het snelst stijgende merk van het kwartaal, klom met tien plaatsen naar de derde plaats. Zijn hoogste positie ooit in The Lyst Index. Het Italiaanse label kreeg deels een boost door het seizoen en de daarmee samenhangende groei van het pufferjack als categorie. Maar ook door de lancering van een collectie met Rick Owens en het nieuws dat het bedrijf Stone Island zou aankopen met een deal ter waarde van € 1,15 miljard
     
  • Door het coronavirus zullen er waarschijnlijk meer fusies volgen. Acht van de twintig populairste merken behoren tot de concerns van Kering of LVMH, verschillende andere merken maken deel uit van kleinere luxegroepen. The Lyst Index ondersteunt de theorie dat overnames van merken op dit moment zorgen voor schaalvoordeel.

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Britt Pegels
b.pegels@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

The Lyst index Q3 - 2020
Lyst: Maternity wear
Lyst: Royal Fashion Report 2020
Lyst: Fall Winter Trends 2020

LINKS

Website

SOCIAL MEDIA Lyst

over Lyst

Lyst is het ultieme winkelplatform voor mode, dat jaarlijks door meer dan 100 miljoen mensen wordt gebruikt om artikelen van 12.000 merken en winkels te bekijken, te ontdekken en te kopen. Meer dan acht miljoen artikelen zijn toegankelijk via de zoekbalk en app van Lyst. Daarmee biedt Lyst shoppers gemak en een ongeëvenaarde keuze. Van opkomende trends tot wereldwijde modebewegingen, Lyst is een unieke bron van wereldwijde mode-informatie.