The Lyst index Q3 - 2020
terug naar pressroom

The Lyst index Q3 - 2020

The Lyst Index Q3: mode is nog steeds in de mode

 

Als je wilt verwijzen naar informatie van Lyst, graag deze link vermelden: https://www.lyst.com.nl/data/the-lyst-index/q320/

 

Wereldwijde modezoekmachine Lyst bracht vandaag de laatste uitgave van The Lyst Index uit, de kwartaalrapportage waarin de hotste merken en artikelen van de mode worden gerangschikt. De coronapandemie blijft de mode-industrie op zijn kop zetten en veranderingen teweegbrengen in de gewoonten van consumenten, maar onze gegevens laten zien dat shoppers nog steeds van mode houden en bereid zijn om geld uit te geven aan merken en producten die voor opwinding en vreugde zorgen. The Lyst Index laat zien hoe de nieuwe mindset van de consument verandert.

 

 

De data van Lyst over het derde kwartaal laten het volgende zien:
 
Gucci is het hotste merk ter wereld en heeft met een stijging van twee plaatsen de eerste plaats teruggewonnen, voor het eerst sinds het tweede kwartaal van 2019. Toen het merk in juli zijn Epilogue-collectie livestreamde, werd die wereldwijd door meer dan 35 miljoen mensen bekeken. Dit maakte het tot een van de best bekeken digitale evenementen van het merk ooit. Op Lyst steeg het aantal paginaweergaven voor Gucci in het derde kwartaal met 52% ten opzichte van vorig jaar.
 
Nadat het merk een collectie debuteerde met Raf Simons als co-creative director, steeg Prada één plaats en is daarmee het vierde hotste merk; dit is de hoogste positie die het merk ooit heeft ingenomen sinds de start van The Lyst Index.
 
Jacquemus blijft in het derde kwartaal gelijk op de elfde plaats van de ranglijst van hotste merken. Het merk was een van de eersten die sinds het begin van de crisis een sociale-afstandsmodeshow hield, die plaatsvond in een tarweveld bij Parijs. De vraag naar het merk piekte in de 24 uur na het evenement met 186%.
 
Marine Serre komt voor het eerst voor in de hotste merkenlijst van The Lyst Index en komt dit kwartaal binnen op de twintigste positie, nadat de vraag naar het merk steeg met 83%. Marine Serre is het snelst groeiende merk van dit kwartaal en steeg met tien plaatsen ten opzichte van vorig kwartaal. Door de release van de Black is King-film en nadat de top gedragen werd door Beyoncé en Adele, piekten de zoekopdrachten naar de Crescent Moon-top van het merk met 426%, waardoor het de tweede plaats inneemt in de lijst van hotste damesartikelen.
 
 
 
Het in L.A. gevestigde Fear of God stijgt één plaats en is daarmee het negentiende hotste merk, nadat het dit jaar in het tweede kwartaal voor het eerst voorkwam in The Lyst Index.
 
De shopper van Telfar is dit kwartaal het hotste artikel ter wereld, de vraag naar de tas steeg met 270%. Als zwart merk dat al lang voor de BLM-beweging streed voor inclusiviteit, heeft Telfar zich goed gepositioneerd om mee te varen op de toename van het aantal mensen dat shopt bij bedrijven met een hoger doel. De totale zoekopdrachten naar het merk stegen dit kwartaal met 61%.
 
House of Sunny's Hockney-jurk staat op de vijfde plaats van de lijst met hotste damesartikelen. De jurk was direct uitverkocht nadat deze door Kendall Jenner werd gedragen in een Instagram-post die gezien werd door haar 140 miljoen volgers. Verschillende andere influencers droegen de groene gebreide stijl, waardoor de vraag naar het merk met 45% steeg.
 
De Grateful Dead x Chinatown Market x Crocs tie-dye klompen staan op de negende plek, op de dag van de lancering genereerden ze een virtuele wachtrij van meer dan 45.000 mensen. De praktische klompen hebben een modemoment, het aantal zoekopdrachten naar Crocs steeg met 41%.
Ondertussen zijn de Boston-klompen van Birkenstock het op één na hotste herenartikel van het kwartaal. Gevolgd door UGG’s Scuff Deco-pantoffels, het vierde hotste herenartikel, die in meerdere winkels zijn uitverkocht. Het coronavirus verandert de moderegels radicaal. Zo steeg in dit kwartaal de vraag naar herensandalen met 47% en de vraag naar sokken met 39%, als gevolg van groeiende vraag naar comfortabele instapschoenen.
 
        
De Dior x Nike Air Jordan 1 High OG-sneakers zijn de meest gewilde schoenen ter wereld en bezetten daarmee de eerste plaats op de lijst van hotste herenartikelen in The Lyst Index. Er stonden meer dan vijf miljoen mensen op de inschrijflijst voor slechts 8.500 paar, de vraag naar wederverkoop van de schoenen is torenhoog. Oorspronkelijk kostten de sneakers $ 2.200, maar inmiddels worden ze doorverkocht voor twaalf keer die prijs. Voor velen zijn de sneakers boven budget, maar ze zijn nog steeds het hotste herenartikel van het kwartaal.
* Dior wordt niet opgenomen in The Lyst Index rangschikking van hotste merken vanwege zijn distributiemodel, maar het huis had een sterk kwartaal met modeshows die live gestreamd werden uit Puglia en Parijs en het label kreeg steun van tal van beroemdheden.
De grijze joggingbroek van Nike is het derde hotste artikel van het kwartaal, terwijl Patagonia’s gerecyclede nylon korte broek Baggies op de achtste plaats staat. De vraag naar vrijetijdskleding bleef dit kwartaal stijgen, wellicht gedreven door thuiswerkers die hun kijk op werkkleding aanpasten en op zoek waren naar variatie in hun werkgarderobe.
 
 
De vraag naar mondkapjes bleef het hele kwartaal gestaag groeien met 389%. Dit is lager dan de piek van 510% eerder dit jaar, maar genoeg om de beslissing van meer luxemerken, waaronder Burberry en Missoni, om de markt te betreden, te rechtvaardigen.  De regels rond mondkapjes worden op veel locaties uitgebreid of aangescherpt. Het bracht het mondkapje van Adidas naar de negende plaats op de lijst van hotste herenartikelen van The Lyst Index: na de introductie was het in eerste instantie uitverkocht.
Prada’s combatboots met enkelzakje kwamen op de zevende positie op de lijst van hotste herenartikelen terecht. De laarzen, die eerder op de lijst van de hotste damesartikelen stonden, zijn de perfecte samenvatting van de survival look die naast – en in tegenstelling tot – de comfortabele, huiselijke stijlen populair waren dit jaar.
 
Laarzen met dikke zolen komen dit kwartaal ook voor in de lijst met hotste damesartikelen met een paar van Bottega Veneta, uitgevoerd in leer en rubber. Ze zijn een weerspiegeling van de opkomende ‘haute couture veiligheidslaarzen’-trend.
 
 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Britt Pegels
b.pegels@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

Lyst: Maternity wear
Lyst: Royal Fashion Report 2020
Lyst: Fall Winter Trends 2020
Lyst: Swimfluencers 2020

LINKS

Website

SOCIAL MEDIA Lyst

over Lyst

Lyst is het ultieme winkelplatform voor mode, dat jaarlijks door meer dan 100 miljoen mensen wordt gebruikt om artikelen van 12.000 merken en winkels te bekijken, te ontdekken en te kopen. Meer dan acht miljoen artikelen zijn toegankelijk via de zoekbalk en app van Lyst. Daarmee biedt Lyst shoppers gemak en een ongeëvenaarde keuze. Van opkomende trends tot wereldwijde modebewegingen, Lyst is een unieke bron van wereldwijde mode-informatie.