The Lyst Index Q1 2020
terug naar pressroom

The Lyst Index Q1 2020

De onthulling van de hotste merken en producten in de mode

Als je wilt verwijzen naar informatie van Lyst, graag deze link vermelden: https://www.lyst.com.nl/data/the-lyst-index/q120/
The Lyst Index is een ranglijst van de hotste merken en artikelen in de mode en wordt ieder kwartaal uitgebracht.

 

Eerste kwartaal 2020 hotste merken:

 

Het nieuwe normaal in fashion

Hoewel 2019 eindigde met een optimistisch vooruitzicht voor het komende decennium, zijn de gebeurtenissen in het eerste kwartaal van 2020 een behoorlijke domper geweest. Na de stijgende geopolitieke spanning, vonden de verwoestende bosbranden plaats in Australië en werd Azië getroffen door Covid-19. Balenciaga gaf deze onaangename sfeer goed weer in de ‘end of the world’-catwalkshow die het merk begin maart gaf in Parijs.

 

Maar bijna niemand in de modebranche en daarbuiten kon voorzien wat er nog zou komen. Binnen een aantal weken veranderde het coronavirus in een wereldwijde crisis die het dagelijks leven drastisch veranderde. Tegen het einde van het kwartaal was de tegenwind die de detailhandel eerst in China en Oost-Azië voelde, aangewakkerd tot een wereldwijde storm.

Grote delen van de economie kwamen abrupt tot stilstand en in verschillende landen moest de bevolking verplicht thuisblijven als reactie op het virus, waardoor klantvertrouwen kelderde en er direct minder vraag was naar mode. 

 

The Lyst Index van het eerste kwartaal weerspiegelt een periode die alles behalve normaal is geweest. In grote delen van Azië geldt dit voor het grootste gedeelte van de drie maanden, en in Europa en Noord-Amerika voor de laatste weken van het kwartaal. Het aankomende rapport van het tweede kwartaal zal een duidelijker beeld scheppen van de wereldwijde impact van Covid-19, maar de data van het eerste kwartaal laat zien dat de merkloyaliteit van klanten op dit moment nog veelal onveranderd is.

 

Off-White is voor het vijfde kwartaal op rij het hotste merk ter wereld. Dit laat de invloed zien van de jongere koper, die voorstander is van de controversiële benadering van luxe van het merk. Zowel Off-White (die dit kwartaal boven de 10 miljoen Instagram-volgers uitkwam) als digital native oprichter Virgil Abloh (5,2 miljoen volgers) hebben zeer betrokken volgers op social media. Nu klanten verplicht zijn thuis te blijven, zoeken ze online naar verbintenissen en zijn dit soort trouwe community´s belangrijker voor merken dan ooit. 

 

Volgend op de buzz omtrent de Herfst/Winter´20-show stijgt Balenciaga met één plaats en neemt opnieuw de positie van tweede hotste merk ter wereld in beslag. De laatste keer dat het merk op deze positie stond, was in het derde kwartaal van 2019. Ondertussen is Nike een van de snelst stijgende merken van dit kwartaal. Het merk steeg negen plaatsen naar de derde plek, waardoor het Gucci (nu op de vierde plaats) voor het eerst sinds The Lyst Index begon uit de top drie heeft verstoten. De sportkledinggigant steeg door een reeks krachtige internationale initiatieven en een grotere vraag naar artikelen zoals hoody’s, joggingbroeken en shorts.


Prada staat dit kwartaal op de vijfde plek in de lijst van hotste merken van The Lyst Index. Een stijging van twee plaatsen ten gevolge van de aankondiging in februari dat de Belgische designer Raf Simons co-creative director wordt naast Miuccia Prada. Datzelfde nieuws zorgde ervoor dat het gelijknamige merk van Raf Simons dit kwartaal 12 plaatsen steeg naar de 17e plek, waardoor het voor de tweede keer ooit in de lijst van hotste merken staat.

 

Jacquemus staat voor het eerst op de lijst van hotste merken van The Lyst Index, hoewel de accessoires van het merk wel al eerder deel uitmaakten van de hotste artikelen. Het Franse merk stijgt 7 plaatsen naar de 15e positie, nadat de Herfst/Winter ‘20-show vol supermodellen voor een toename zorgde van 1.100% van het aantal vermeldingen op social media. Andere nieuwkomers in dit kwartaal zijn Thom Browne en Rick Owens, beide merken van de gelijknamige Amerikaanse designers, met een geheel eigen, consistente look.

 

“The Lyst Index laat zien dat de loyaliteit van klanten aan machtige merken nog steeds sterk is, zelfs in deze onzekere tijden. Maar de manier waarop mensen met merken communiceren en mode shoppen, verandert snel. De Covid-19-crisis versnelt veranderingen die al gaande waren in onze branche en zet aan tot nog meer veranderingen. Een moment als dit heeft zich nooit eerder voorgedaan en de digitale wereld is belangrijker dan ooit voor modemerken. Informatie en communicatie zijn ontzettend belangrijk voor onze community. Degenen die zich snel aanpassen aan het veranderende landschap en datagedreven besluiten maken terwijl ze gebruik maken van hun sterkste punten, positioneren zich het beste voor succes.”
Chris Morton, medeoprichter en CEO, Lyst

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Colette Borstlap
c.borstlap@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

Lyst: bewuste mode 2020
The Lyst Index vierde kwartaal
TRENDREPORT: Activewear 2020
Goede voornemens voor 2020: kopen als investering

LINKS

Hotste artikelen
Om de hotste artikelen te vinden, filtert de formule van Lyst 6 miljoen artikelen op het aantal vermeldingen op social media, zoekopdrachten, paginaweergaven, interacties en verkopen op duizenden online winkels. Vervolgens maken we indelingen op kleur en stijl en vergelijken we de wereldwijde vraag met de beschikbare voorraad.
 
 .          
 
Modieuze mondkapjes betreden het toneel
Het mondkapje met logoprint van Off-White is het hotste herenartikel ter wereld. Het mondkapje kost $ 95 en werd internationaal uitverkocht. Nu is het tweedehands voor drie keer zoveel als de originele prijs te koop. Mondkapjes in streetwearstijl zijn geen nieuwe trend. Off-White was een van de eerste merken die branded mondkapjes lanceerde en ze werden al sinds 2016 gedragen door rappers Travis Scott, Future en Young Thug. In januari droeg zangeres Billie Eilish een custom mondkapje van Gucci op de rode loper van de Grammy Awards. Maar door de coronaviruspandemie zijn meer merken mondkapjes gaan maken en zijn de zoekopdrachten naar mondkapjes tijdens het kwartaal met 496% toegenomen. Miljoenen shoppers ter wereld zoeken naar mondkapjes van Off-White, Fendi, Bape en Marcelo Burlon.
 
 
 
De cowboystropdas van Prada werd ook op de rode loper gespot en neemt de zevende plaats in op de lijst van hotste herenartikelen. De trend van luxe westernkleding die door rapper Lil Nas X en Quavo, en acteur Dylan Sprouse wordt gepromoot, zorgde voor een stijging van 121% in zoekopdrachten naar cowboystropdassen. Toen Nick jonas een cowboystropdas van Prada naar de Golden Globes droeg, piekte de vraag naar het artikel in 24 uur met 78%.
 
Het fleecejack met halve rits van Loewe, uit de Eye/LOEWE/Nature outdoors-collectie, is het tweede hotste herenartikel van dit kwartaal. Toen hij gedragen werd door acteurs Timothée Chalamet en Josh O’Connor en zanger Justin Bieber, namen de zoekopdrachten naar het kleurrijke jack gedurende het kwartaal met 88% toe. Het Spaanse merk is ook twee plaatsen gestegen in de lijst van hotste merken van The Lyst Index.
 
 
Het tragische overlijden van Kobe Bryant in februari bracht een stroom van ontroerende eerbetonen teweeg van merken, beroemdheden en klanten over de hele wereld. Sneakerfans zochten massaal naar de Nike Kobe 4 Protro Carpe Diem-sneakers, het vierde hotste artikel van dit kwartaal. Na de lancering van de Mamba Forever-campagne van Nike, een eerbetoon dat meer dan 1 miljoen vermeldingen op social media genereerde, stegen de paginaweergaven voor sneakers uit de langdurige samenwerking van het merk met de NBA-ster met 733%.
 
 
Op de achtste plaats van de hotste artikelen in de mode staat een technische hardloopschoen. Sinds het begin van het jaar hebben duizenden shoppers naar hardloopschoenen gezocht en de Asics gel-pulse 10-sneakers zijn het meest gewilde herenmodel van het kwartaal. De vraag naar hardloopschoenen piekte eerst in januari en steeg opnieuw in maart, waardoor deze over het hele kwartaal met 64% steeg. Paginaweergaven voor Asics stegen in deze periode met 25%.
 

 

Coronavirus beïnvloedt onze manier van shoppen
Telfar staat voor het eerst in The Lyst Index met de shopper met in reliëf gedrukt logo, het derde hotste damesartikel van dit kwartaal. Het merk werd in 2005 opgericht door de Liberiaans-Amerikaanse designer Telfar Clemens en heeft in 15 jaar tijd een krachtige branding opgebouwd met de inclusieve boodschap ‘het is niet alleen voor jou, het is voor iedereen’. De tas van veganistisch leer is te koop voor minder dan $ 300, levert gemiddeld 30.000 zoekopdrachten per maand op en wordt regelmatig bij verschillende winkels uitverkocht. De populariteit van de unisexstijl die onder andere door zangeres Solange Knowles en rapper A$AP Ferg wordt gedragen, heeft het merk ook buiten thuisbasis New York City bekendheid gegeven. Zoekopdrachten naar Telfar stegen dit kwartaal met 29% in Europa.
 
Overal ter wereld zijn shoppers zich aan het aanpassen aan een leven in zelf-isolatie, waardoor de vraag naar statement-loungekleding gestegen is. Het tijgersweatshirt van Anine Bing is het vijfde hotste damesartikel van het kwartaal. Paginaweergaven van het sweatshirt piekten met 418% in de week na de release van de Netflixserie Tiger King, terwijl zoekopdrachten naar het gelijknamige merk met machtige influencers zoals modellen Gigi Hadid, Kendall Jenner en Rosie Huntington-Whiteley dit kwartaal met 19% toenamen.
 
 
New Balance-sneakers staan voor het eerst op de lijst met hotste damesartikelen, op de zevende plaats. Zoekopdrachten naar de 993-hardloopschoen van het merk, te koop voor $ 175, piekten in februari. De vraag naar New Balance-sneakers is wereldwijd gestegen, zowel op het gebied van zoekopdrachten als verkoopcijfers. Deze stijging is te danken aan de succesvolle samenwerking met het New Yorkse merk Aimé Leon Dore aan het begin van 2019 (die een nieuwe draai gaf aan een retro New Balance-reclamecampagne uit de jaren 90, met een ouder model) en de samenwerking met Reformation in het laatste kwartaal van 2019. De paginaweergaven van het merk met 41% gestegen vergeleken met het voorgaande kwartaal.
 
 
In deze onzekere periode neigen sommige shoppers ernaar om te investeren in klassieke stukken. Ze zoeken naar tijdloze artikelen op sites voor luxe tweedehandskleding. Zoekopdrachten naar de klassieke tas van Chanel met dubbele flap stegen met 75%, die als tiende populairste artikel de afsluiter is van de lijst met hotste damesartikelen. Wellicht is de vraag naar deze klassiekers op de tweedehandsmarkten gestegen, omdat Chanel dit artikel niet op de eigen website verkoopt en fysieke luxewinkels hun deuren hebben moeten sluiten vanwege het coronavirus.
 
 

OVER LYST

De Lyst index

Om de resultaten samen te stellen, analyseert wereldwijde modezoekmachine Lyst het online winkelgedrag van meer dan 9 miljoen shoppers per maand die zoeken, kijken en kopen bij 12.000 online designers en winkels. De formule achter de Lyst Index houdt rekening met wereldwijde zoekgegevens op Lyst en Google, conversiepercentages en verkopen, vermeldingen op social media van merken en artikelen en wereldwijde engagementstatistieken gedurende een periode van drie maanden.

 

Lyst

Lyst is in 2010 opgericht vanuit een kleine schuur in Shoreditch, Londen. Inmiddels is Lyst de grootste internationale modezoekmachine waarop je duizenden modewinkels in een keer kunt doorzoeken. 5 miljoen producten van 12.000 van 's werelds bekendste merken en winkels worden op één plOVER LYSTngebracht.


Oprichters Chris Morton en Seb Trepca probeerden een manier te vinden die ervoor zou zorgen dat mensen alle mode kunnen vinden die ze maar zouden willen. En lieten zich inspireren door online tools die klanten transformerende producten aanbieden: producten die zo handig zijn dat mensen niet meer zonder kunnen


‘’Lyst helpt je om de mode van je dromen te vinden.’’


Afgelopen jaar kozen meer dan 70 miljoen shoppers uit 120 landen ervoor om hun zoektocht op Lyst te beginnen. Lyst volgt meer dan 10 miljoen internationale zoekopdrachten per maand, verwerkt iedere minuut vragen, paginaweergaven en verkoopstatistieken, en gebruikt deze data om te vertellen hoe de wereld zich wil kleden. Van opkomende trends tot wereldwijde modebewegingen, Lyst is een unieke bron van wereldwijde mode-intelligentie.