Lyst: Royal Fashion Report 2020
terug naar pressroom

Lyst: Royal Fashion Report 2020

Als je wilt verwijzen naar informatie van Lyst, graag deze link vermelden: https://www.lyst.com.nl

 

Benieuwd welke invloed de koninklijke families hebben op het gebied van mode? Lyst heeft geanalyseerd wat de belangrijkste koninklijke trends zijn en dit heeft geleid tot de eerste editie van het Royal Fashion Report 2020.

 

Lyst analyseerde het winkelgedrag van meer dan negen miljoen gebruikers die modeartikelen zoeken, lezen en kopen in meer dan 12.000 online boetieks. Naast wereldwijde zoekgegevens van Lyst en Google, wordt sinds begin dit jaar over de hele wereld rekening gehouden met vermeldingen en interactiestatistieken van sociale netwerken.

 

#Real Trends

Royal Street Style

In het verleden stonden royalty's bekend om hun extravagante, exclusieve en dure garderobes. Dit is de afgelopen jaren veranderd doordat stylisten nieuwe boodschappen proberen over te brengen door middel van kleding en accessoires. Eén daarvan is de betrokkenheid van mensen. Om deze reden combineren stylisten high end merken met meer toegankelijke kleding.

 

Kleding van Zara steeg in populariteit nadat Koningin Letizia in juni een jurk van minder dan 20 euro droeg. De jurk is de afgelopen zes maanden wereldwijd de meest gewilde jurk van Zara geworden.

 

 

 

Zoom Chic

Tijdens de quarantaine zijn ook de royals overgestapt van officiële bezoeken naar video calls. Hierin was te zien dat de looks meer casual zijn geworden met gedurfde kleuren en verfijnde tops en accessoires. Zoekopdrachten naar gele truien stegen per week met 20% op Lyst, nadat de hertogin van Cambridge hiermee werd gespot in een video call in april. Kate droeg een gestreepte top van het merk JoosTricot in een BBC-optreden. Het aantal zoekopdrachten naar gestreepte items steeg in de daaropvolgende week met 147%. Online steeg het aantal zoekopdrachten naar dit merk met 472%.

 

 

   

 

Bewuste mode

Hergebruik is dé boodschap die royals graag willen overbrengen. Deze boodschap is erg populair bij het publiek en heeft ervoor gezorgd dat de royals veel waardering hebben gekregen. Een voorbeeld hiervan was de bruiloft van prinses Beatrice tijdens de pandemie. De prinses leende een jurk van haar grootmoeder, koningin Elizabeth, voor haar huwelijk. In de daaropvolgende 48 uur nam het aantal zoekopdrachten op Lyst naar "vintage trouwjurken" toe met 297%.

 

 

Insta-Royal
 
Royalty’s maken gebruik van Instagram om een verbinding te maken met de samenleving. Lyst analyseerde, met behulp van DMR Group, welke royals het meest geliefd zijn. Hierbij werd rekening gehouden met het aantal volgers en de engagement rate.
 
Hamdan Al Maktum - Dubai
Met meer dan 10 miljoen volgers is de prins van Dubai niet alleen één van de meest gevolgde royals ter wereld, maar vooral ook de meest geliefde dankzij het ontelbare aantal likes, shares en reacties.
 
 
 
Rania - Jordanië
Koningin Rania is een echt stijlicoon dat online modezoekopdrachten kan opschudden. Na het plaatsen van een foto met een roze blouse met stippen van Off-White, steeg het aantal zoekopdrachten op Lyst naar de blouses van het merk met 42%.
 
 
 
Achilles - Griekenland
Prins Achilles sluit de top 3 af met zijn social media posts met een massa jonge aanhangers. Daarnaast heeft hij ook meer dan 428 duizend volgers met een stijging van 4,5% per maand.
 
 

 

Musthaves voor mannen
 
De nieuwe generatie koninklijke mannen introduceren casual en streetwear in hun garderobe. Smokings worden afgewisseld met lichte kasjmier truien, linnen overhemden en baseball caps zijn ook onvermijdelijk. De volgende items zijn de belangrijkste onderdelen van de mannelijke koninklijke garderobe:
 
Petten
De pet is één van de meest gewilde accessoires onder royalty's wereldwijd. Pierre Casiraghi draagt tijdens zijn training altijd een baseballpet, net als de prins van Dubai; Fazza. Prins Harry droeg de afgelopen maanden zijn gebruikelijke merkloze bruine pet in Los Angeles, wat leidde tot een toename van 24% in zoekopdrachten naar dit item sinds april.
 
 
   
 
Kasjmier truien
Kasjmier truien zijn een essentieel item geworden in de luxe herengarderobe. Prins William heeft de afgelopen maanden verschillende kasjmiertruien gedragen tijdens zijn Zoom-gesprekken. Prins Charles Philip van Zweden droeg onlangs een blauwe trui en het aantal zoekopdrachten voor dit item in Zweden steeg in de dagen daarna met 34%.
 
 
 
Linnen overhemden
Tijdens de zomer werden koning Filips van Spanje en prins Harry vaak gefotografeerd in linnen overhemden. Nadat koning Filips dit item droeg tijdens zijn officiële rondreis door Spanje, is het aantal zoekopdrachten sinds juni in Spanje met 56% gestegen.
 
 

 

Royal Dress Most Wanted 

Sinds het begin van het jaar hebben we royalty's van over de hele wereld gezien die verschillende typen jurken droegen. Van de formele jurken van Rania of Jordan tot meer informele jurken van koningin Maxima. Jurken waren ook de meest gewilde categorie bij online gebruikers, dus heeft Lyst besloten om de meest populaire items te analyseren. 
 
Op nummer één staat een jurk met een bloemenprint van Faithfull the Brand (€203,-) gedragen door Kate, hertogin van Cambridge. Nadat de foto's waren vrijgegeven, stegen de online zoekopdrachten naar het merk met 512% in vergelijking met voorgaande weken. De jurk was onmiddellijk uitverkocht. 

 

 

 

Op de tweede plaats staat de maxi witte katoenen jurk van de Spaanse ontwerper Charo Ruiz (€549,-), gedragen door koningin Letizia van Spanje. De zoekopdrachten naar het merk stegen met 353% nadat de koningin van Spanje de jurk in bohemian stijl had aangetrokken tijdens haar bezoek aan Ibiza op 17 augustus. 

 

 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Britt Pegels
b.pegels@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

The Lyst index Q3 - 2020
Lyst: Maternity wear
Lyst: Fall Winter Trends 2020
Lyst: Swimfluencers 2020

LINKS

website

SOCIAL MEDIA Lyst

OVER LYST

Lyst is in 2010 opgericht vanuit een kleine schuur in Shoreditch, Londen. Inmiddels is Lyst de grootste internationale modezoekmachine waarop je duizenden modewinkels in een keer kunt doorzoeken. 5 miljoen producten van 12.000 van 's werelds bekendste merken en winkels worden op één plek samengebracht.


Oprichters Chris Morton en Seb Trepca probeerden een manier te vinden die ervoor zou zorgen dat mensen alle mode kunnen vinden die ze maar zouden willen. En lieten zich inspireren door online tools die klanten transformerende producten aanbieden: producten die zo handig zijn dat mensen niet meer zonder kunnen.

Lyst helpt je om de mode van je dromen te vinden.


Afgelopen jaar kozen meer dan 70 miljoen shoppers uit 120 landen ervoor om hun zoektocht op Lyst te beginnen. Lyst volgt meer dan 10 miljoen internationale zoekopdrachten per maand, verwerkt iedere minuut vragen, paginaweergaven en verkoopstatistieken, en gebruikt deze data om te vertellen hoe de wereld zich wil kleden. Van opkomende trends tot wereldwijde modebewegingen, Lyst is een unieke bron van wereldwijde mode-intelligentie.