terug naar pressroom

Lyst: Online Vintage Fashion

Als je wilt verwijzen naar informatie van Lyst, graag deze link vermelden: https://www.lyst.com.nl

 

Lyst, het zoekplatform voor alle mode, volgt de evolutie van het Franse koopgedrag voor tweedehandskleding op de voet. Door de zoekopdrachten en aankopen van enkele miljoenen bezoekers sinds januari 2020 te vergelijken, belicht dit rapport de artikelen en merken die de meeste verzoeken hebben gekregen van internetgebruikers in Frankrijk en de rest van de wereld.

 

1

EEN UITBREIDENDE MARKT

 

De Fransen wenden zich meer tot vintage stukken om hun garderobe mee uit te breiden. Op Lyst is het aantal zoekopdrachten naar tweedehands modeartikelen met 21% gestegen in vergelijking tot september vorig jaar. Op sociale media wordt ook de interesse in tweedehands mode bevestigd: de hashtag ‘vintage’ genereert bijna 230.000 posts op Instagram en de term "slow fashion" is goed voor meer dan 7 miljoen vertoningen.

 

Fans van vintage stukken zijn vooral geïnteresseerd in luxe, met als meest gewilde merken Chanel (het aantal zoekopdrachten is sinds september met 4% gestegen), Louis Vuitton (+ 31%) en Hermès (+ 25%).

 

A person carrying a purse

Description automatically generated with medium confidence

 

2

DE CONSUMENT KUNNEN BEGRIJPEN

 

Liefhebbers van vintage-mode zijn overwegend vrouwen: zij zijn verantwoordelijk voor 89% van de zoekopdrachten naar tweedehands onderdelen op Lyst. Aan de andere kant worden mannen steeds bedrevener in vintage shoppen en hun aantal groeit sneller dan dat van vrouwen. Het aantal zoekopdrachten naar tweedehands herenartikelen is in september zelfs met 46% gestegen, tegen 19% voor damesartikelen.

 

De consumenten zijn vrij jong: 18-24-jarigen zijn goed voor 38% van de zoekopdrachten naar vintage stukken, 37% voor 25-34-jarigen en 21% voor 35-44-jarigen.

 

Het gemiddelde budget voor tweedehands mode-aankopen stijgt voortdurend. Het is in september 2020 met 104% gestegen ten opzichte van de maand ervoor.

 

A person wearing sunglasses

Description automatically generated with low confidence

@brunabear

 

3

VINTAGE LUXE, EEN INVESTERING OP LANGE TERMIJN

 

Steeds meer Fransen bewegen zich naar klassieke vintage stukken, van kwaliteit, die echte investeringen voor de toekomst blijken te zijn. Op Lyst worden tweedehands zijden sjaals en accessoires gewaardeerd door het winkelend publiek: het aantal zoekopdrachten is in september met 43% gestegen. Hermès-pleinen, in het bijzonder het "Grand Manège" -plein, zijn de vintage accessoires die het meest gevraagd worden op het platform.

 

De designer handtas is ook een begeerd stuk door liefhebbers van tweedehands mode. Op Lyst geven kopers gemiddeld € 537 uit aan zo'n item. Ondanks de crisis stijgt dit budget voortdurend: + 41% sinds januari 2020. Vooral Chanel-tassen zijn de meest gewilde mode-investeringen op Lyst: zoekopdrachten in september 2020 zijn met 214% gestegen (vergeleken met september 2019). De "Timeless" tas in zwart leer is het meest populaire exemplaar.

 

A picture containing wall

Description automatically generated

 

4

TWEEDEHANDS SIERADEN EN WATCHMAKING HEBBEN DE OPGANG

 

Het aantal zoekopdrachten naar gebruikte sieraden op Lyst is in september 2020 met 89% gestegen ten opzichte van september 2019. De Fransen zijn eerder geneigd om dergelijke stukken online te kopen en gaan vooral voor armbanden of ringen. Vooral sieraden van grote luxe huizen zoals Hermès, Chanel en Cartier wekken online de meeste belangstelling.

 

Ook is het aantal zoekopdrachten naar gebruikte horloges sinds september 2020 met 65% gestegen. Het "Première" -model van Chanel is momenteel het meest gewilde item, gevolgd door het "Submariner" -horloge van Rolex en het "Must Vendôme" -model van Cartier.

A watch on a person's wrist

Description automatically generated

 

5

OP ZOEK NAAR MEER ECO-VERANTWOORDELIJKE MODE

 

Afgelopen mei presenteerde Lyst het Responsible Fashion Report 2020 in samenwerking met Good On You en onthulde dat een groeiend aantal Fransen op zoek is naar duurzamere mode. Een paar maanden later blijft duurzaamheid een belangrijke beslissingsfactor voor consumenten, zelfs bij het kopen van tweedehands onderdelen. Het aantal zoekopdrachten op Lyst naar gebruikte en milieuvriendelijke onderdelen is in september zelfs met 29% gestegen.

 

Tweedehands zijn de meest begeerde milieuvriendelijke merken op Lyst Stella McCartney en Ganni.

 

A picture containing tree, outdoor, person, plant

Description automatically generated

@stellamccartney

 

PIERRE LAVENIR, COMMUNICATIEMANAGER - FRANKRIJK, OPMERKINGEN OVER DE ANALYSE:

“In 2020, terwijl consumenten hun kooppraktijken blijvend hebben veranderd, is de markt voor tweedehands mode en designer items booming. Uit de Lyst-gegevens blijkt dat de Fransen nu meer geneigd zijn om tweedehands artikelen online te kopen. De meesten proberen te investeren in klassieke stukken (waaronder tassen, sieraden en luxe horloges) en geven de voorkeur aan milieuvriendelijke merken. Dit onderstreept meer dan ooit een evolutie in consumptiepatronen.​"

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Britt Pegels
b.pegels@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

The Lyst Index Q4 - 2020
The Lyst index Q3 - 2020
Lyst: Maternity wear
Lyst: Royal Fashion Report 2020

LINKS

website

SOCIAL MEDIA Lyst

Over Lyst

 

Lyst is het toonaangevende modezoekplatform. Elk jaar bezoeken meer dan 100 miljoen gebruikers de site om hun favoriete modestukken te vinden en hun aankopen te begeleiden. Meer dan 6 miljoen producten van merken als Burberry, Fendi, Gucci, Prada en Saint Laurent zijn online te bekijken. Van opkomende trends tot mode keuzes die over de hele wereld worden aangenomen, Lyst is een wereldwijde bron van mode-informatie.

 

Meld u hier aan om aankomende Lyst-onderzoeken rechtstreeks in uw inbox te ontvangen.