Lyst: bewuste mode 2020
terug naar pressroom

Lyst: bewuste mode 2020

The 2020 Conscious Fashion Report

Als je wilt verwijzen naar informatie van Lyst, graag deze link vermelden: https://www.lyst.com.nl

 

Duurzaamheid is terecht een hot topic geworden binnen de mode-industrie en inspireert sommige merken om nieuwe initiatieven te lanceren, meer informatie te delen met hun klanten en nieuwe doelen te stellen om het beter te doen. In de afgelopen 12 maanden werden meer dan 20 miljoen modeartikelen geüpload naar Lyst, en ruim 100 miljoen consumenten gebruikten ons platform om zoekopdrachten te starten en te beslissen over hun aankopen. Om te analyseren in hoeverre de verschuivingen in de sector daadwerkelijk van invloed zijn op het gedrag van klanten, hebben we gekeken naar de cijfers, waarbij we niet alleen rekening hielden met de wereldwijde zoekgegevens van Lyst en Google, actieve pageviews, conversiepercentages en verkoop, maar ook met de wereldwijde media-aandacht en vermeldingen op social media tussen februari 2019 en februari 2020.

 

Om de resultaten samen te stellen en de definitie van wat een ‘duurzaam’ merk is af te stemmen, werkten we samen met Good on You, een organisatie die klanten helpt om betere aankoopbeslissingen te nemen door bedrijven te beoordelen op basis van drie principes: mensen, planeet en dieren. Ons onderzoek toont aan dat we voor sommige klanten een verschuiving beginnen te zien in de richting van bewuster zoeken en winkelen. In dit rapport hebben we ons gericht op de producten, merken en ontwerpers die pleiten voor verantwoorde praktijken en hebben we de opgemerkte signalen geanalyseerd.

 

 

Wat betekent duurzame mode?
 
Good on You: Duurzame mode betekent het beschermen van de toekomst van onze planeet en haar mensen wanneer we onze kleding ontwerpen, creëren en dragen. Dit houdt in dat we zorgvuldig omgaan met het gebruik van hulpbronnen om afval en de gevolgen voor het klimaat te beperken, dat we het welzijn van dieren beschermen en dat we de veiligheid en eerlijke behandeling van werknemers in de hele productieketen garanderen. Door de consumenten in staat te stellen de impact van merken te kennen, zal de duurzaamheid van de mode enorm worden beïnvloed.

 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Colette Borstlap
c.borstlap@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

The Lyst Index Q1 2020
The Lyst Index vierde kwartaal
TRENDREPORT: Activewear 2020
Goede voornemens voor 2020: kopen als investering

LINKS

Website

Meest gezochte artikelen

 

Hoe er werd gezocht

Op materiaal

Het aantal zoekopdrachten naar “vegan leer” steeg jaar op jaar met 69%, met een gemiddelde van 33.100 online zoekopdrachten per maand, terwijl het aantal zoekopdrachten naar “nepleer” constant bleef. Uit deze gegevens blijkt dat klanten de neiging hebben om positiever te reageren op het zoekwoord “vegan” dan op “nep”. De vraag naar “ecologisch vegan leer” is het afgelopen jaar ook toegenomen, waaruit blijkt dat consumenten zich bewust worden van het feit dat niet alle vegan opties milieuvriendelijk zijn. Intussen neemt het aantal zoekopdrachten naar “leer” jaar op jaar met 3,5% af. Sinds november wordt er 23% vaker gezocht op “biologisch katoen”; “gerecycled plastic” kent sinds januari een stijging van 35%. De vraag naar Adidas-sneakers van gerecycled plastic is bijzonder hoog, wat leidt tot een toename van 305% in het aantal pageviews voor de schoenen van het merk. Ook het aantal zoekopdrachten naar “biologisch afbreekbaar” is sinds het begin van het jaar met 10% toegenomen. Intussen is het aantal zoekopdrachten naar “echt bont” afgenomen, met een daling van 8% jaar op jaar. Ondanks dat de belangstelling voor producten van echt bont lijkt af te nemen, heeft Canada Goose – een merk dat bekend staat om zijn met bont afgewerkte parka’s – in het vierde kwartaal voor het eerst op de ranglijst van de populairste merken van de The Lyst Index gestaan. Het merk steeg met 14 plaatsen en kwam op de 18e plaats terecht.

 

 

 

Op productcategorie

Ook al blijven sneakers en denim de twee meest gezochte productcategorieën als het gaat om duurzame mode, met een groei van respectievelijk 142% en 108% jaar op jaar, populaire zoekopdrachten laten zien dat de belangstelling van klanten is verschoven. Uit de zoekgegevens blijkt dat de interesse in “herwerkte sieraden” jaar op jaar met 90% is toegenomen, terwijl het aantal zoekopdrachten naar “ethische sieraden” in dezelfde periode met 60% is gestegen. “Milieuvriendelijke T-shirts” zijn populair, met een gemiddelde van ruim 1000 zoekopdrachten per maand, naast “duurzame sportkleding”, waarnaar altijd veelvuldig wordt gezocht, met een stijging van 151% jaar op jaar. Bovenkleding is een andere populaire categorie: 2 van de meest gezochte milieubewuste artikelen zijn jassen. Het aantal zoekopdrachten naar duurzame jassen is sinds november met 41% gestegen, waarbij “duurzame pufferjacks” en “vegan leren jassen” de meest gezochte termen op Lyst zijn. Duurzame zwemkleding is een snelgroeiende categorie: het aantal zoekopdrachten stijgt jaar op jaar met 65%, waarbij de vraag naar milieuvriendelijke bikini’s en badpakken vooral uit Australië komt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en de VS. Terwijl snelle modemerken zoals ASOS en Weekday de belangstelling voor hun zwemkledinglijnen van gerecyclede materialen zien toenemen, blijven de belangrijkste collecties echter bovenaan de verlanglijst van de klanten staan. In juni vorig jaar was de meest gezochte badkleding op Lyst de mix & match bikinitop met gestrikte voorkant en lange mouwen van ASOS, gemaakt van synthetische stoffen zoals polyester en elasthaan.

 

Op zoekwoord

Sinds het begin van 2020 constateert Lyst een stijging van 37% in het aantal zoekopdrachten naar duurzame artikelen, waarbij het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand is gestegen van 27.000 in 2019 naar meer dan 32.000 tot nu toe. In de afgelopen 3 maanden is het aantal zoekopdrachten naar “geüpcyclede mode” met 42% gestegen. Ondertussen is de vraag naar “tweedehands” modeartikelen sinds november met 45% gestegen; daarnaast wordt er het meest gezocht op sneakers, horloges en handtassen. In de afgelopen 12 maanden is de term “slow fashion” verantwoordelijk geweest voor meer dan 90 miljoen indrukken op social media, waaruit het begin van een verschuiving in het winkelgedrag kan worden opgemerkt. Wereldwijd wordt er 45% meer gezocht op duurzame dameskledingmerken dan op duurzame herenkledingmerken.

 

 

 

 

Merken om te volgen

De momenten waarop men heeft gezocht