Afgelopen week van 4 t/m 13 oktober 2019 vond de zesde editie van het grootse landelijke duurzame mode evenement Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) plaats. De campagneweek stond in het teken van duurzaamheid en innovatie in mode, met terugkerende thema’s als circular fashion, waste reduction en (new textile) innovation. Samen met samenwerkingspartners heeft de organisatie dit jaar weer succesvol impact kunnen maken op de industrie en engagement weten te creëren bij het publiek voor duurzame mode.
De organisatie van DSFW kijkt terug op een geslaagde week, mede te danken aan verschillende samenwerkingspartners die dit jaar DSFW ondersteunen in haar missie; strategische partners als Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Meester Koetsier Foundation, INretail, Modint, SER, CIRCL, Gemeente Haarlem, HEMA, AVEDA; media partners als House of Movements, &C, OneWorld, FashionUnited, SublimeNL en verschillende ambassadeurs/influencers en meer. Gedurende de DSFW, welke zondag 13 oktober afliep, stond consumentenbewustwording betreft duurzame mode centraal. Ook het verbinden van belanghebbende partijen en het tonen van positieve ontwikkelingen en innovaties binnen de modebranche betreft het verduurzamen van de industrie was een belangrijke focus.
Tijdens deze editie van DSFW is het publiek meegenomen in wat de toekomst van duurzame mode zal zijn aan de hand van een landelijk uitgebreid programma, te beginnen met twee grote modeshows in Amsterdam.
Op donderdag 3 oktober opende Tommy Driessen de DSFW met zijn spraakmakende ‘FASHTAINABLE’ debuutcollectie, bestaande uit 40 red carpet looks, variërend van black tie jurken tot aan sexy pailletten looks en casual tot chique herenpakken. Voor deze collectiestukken heeft hij vintage stoffen uit zijn archief hergebruikt. De show werd in samenwerking met partners en sponsors NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, AVEDA, Chopard, DS Automobiles, Mezza di MezzaCorona, Omoda, Salon Heleen Hulsmann en Arch & Hook georganiseerd.
In De Hallen Studio’s toonden op vrijdag 4 oktober toonden designers Tim Dekkers, Sharita Karsten en Weiyu Hung ieder hun 14-delige collectie opgebouwd uit verschillende looks, bestaande uit disposable materialen en alternatieven voor dierlijke materialen, die de huidige fastfashion materialen kunnen vervangen. Deze Future Fashion Show is in samenwerking met Meester Koetsier Foundation en partners AVEDA, HEMA, Signify, Springbay Bartender Batched Drinks en Arch & Hook georganiseerd.
Op maandag 7 oktober is er een Business Day in samenwerking met Ecochain, ABN AMRO en CIRCL gehouden, een interactieve dag met informatieve lezingen en workshops. Toonaangevende (mode)bedrijven als BESTSELLER, WE Fashion, Signify, HEMA, Zeeman, G-Star, Modint, INretail, Dyecoo, Studio Anneloes, Kings of Indigo, Creamoda waren deze dag aanwezig om hun visie op de verduurzaming van de sector te delen. Staatssecretaris van Waterstaat en Infrastructuur Stientje van Veldhoven was aanwezig om de middag te openen met een keynote, waarbij ze het sectorplan voor verduurzaming in ontvangst heeft genomen van textielbrancheorganisaties Modint, VGT en INretail. De conclusie van de Business Day vanuit alle betrokken bedrijven is dat samenwerking essentieel is in het verduurzamen van de sector, dat bedrijven niet bang moeten zijn voor veranderingen en dat de sector moet blijven kijken naar mogelijkheden tot innovatie.
Het volledige persbericht kan u hieronder in de bijlage vinden.
SimplyPR
Consultant: Colette Borstlap
c.borstlap@simplymarketing.nl
Tel: 020 - 776 7756
Download alle foto’s (zip)
Sinds 2014 vindt ieder jaar in oktober de Dutch Sustainable Fashion Week plaats. Tijdens deze tien dagen presenteert dit Fashion evenement duurzame innovatie, young & established designers en ready-to-wear fashion aan een groot publiek van meer dan 900.000 consumenten, bedrijven, retailers, scholen en organisaties.
De duurzame ontwikkeling is voor een groot deel afhankelijk van de marktvraag. Retailers en fabrikanten spelen hier pas op in op het moment dat het verwacht wordt door hun klanten, en deze klanten hen erop gaan afrekenen. Met dit initiatief proberen we door een ‘push effect’ de markt in beweging te zetten naar duurzamere keuzes.
Tijdens deze tien dagen maken we de duurzame merken in de winkelstraten extra zichtbaar. Verspreid over verschillende gemeenten en locaties in Nederland en in samenwerking met diverse scholen, modezaken en instanties faciliteert de DSFW onder andere festiviteiten, catwalkshows, lezingen, winkelroutes, workshops, tentoonstellingen, en debatten door heel het land. Maar ook een meet & greet waarin we nieuwe technische innovaties introduceren aan commerciële bedrijven.
DSFW onderscheidt zich van ander Fashion Weeks door zich volledig te concentreren op duurzaamheid en innovatie. De aandacht gaat uit naar (veelal jonge,) innovatieve koplopers die in samenwerking met circa 500 modezaken tijdens deze week uitgelicht worden.
DSFW is een initiatief zonder winstoogmerk, en is volledig ontwikkeld vanuit het idee om duurzame mode binnen een afgebakende periode landelijk in de schijnwerpers te zetten.