Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) toont de rol van digitale mode m.b.t. de verduurzaming van de modesectorDutch Sustainable Fashion Week (DSFW) toont de rol van digitale mode m.b.t. de verduurzaming van de modesector
terug naar pressroom

Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) toont de rol van digitale mode m.b.t. de verduurzaming van de modesector

In de laatste anderhalf jaar is ons leven steeds meer gedigitaliseerd in een vorm die we ons niet lang geleden niet hadden kunnen voorstellen. Onze persoonlijke contacten zijn vervangen door zoom-gesprekken, we winkelen steeds meer online en ook scholing is lange tijd virtueel geweest. Als deze trend zich voortzet, kunnen delen van de modeconsumptie ook gedigitaliseerd worden. 

 

Met deze gedachte besteed de Dutch Sustainable Fashion Week opvallend veel aandacht aan digitale mode en communicatie via het social mediaplatform TikTok.

 

“Gezien de enorme impact op mens en milieu biedt de digitalisering van mode een enorme kans”, aldus Cecile Scheele, initiator en bestuurslid Dutch Sustainable Fashion Week. “De bevolking zal de komende jaren wereldwijd groeien, en hiermee ook de productie van kleding. Geschat wordt dat in 2050 de mode-industrie verantwoordelijk is voor een kwart van de wereldwijde industriële CO2 uitstoot. We produceren tegenwoordig bijna twee keer zoveel kleding als ruim twintig jaar geleden. Het digitaliseren van fashion heeft dan ook een geweldig potentieel bij het aanpakken van problemen zoals overproductie en fast fashion. We produceren veel meer dan we eigenlijk nodig hebben, en digitale kleding zou een deel van dit probleem op kunnen lossen. Dit is de reden waarom we dit een mooi thema vonden binnen de DSFW, en gekozen hebben voor een samenwerking met digitale designer Meggie van Zwieten, met betrekking tot de opening. We willen hiermee een statement maken tegen de massaproductie.’’

 

YANA show & expositie door Meggie van Zwieten

Donderdag 24 september opende Meggie van Zwieten de Dutch Sustainable Fashion Week. Haar show werd getoond om een groot scherm. De show wordt weergegeven in een futuristische omgeving. De collectie richt zich op het vormgeven van futuristische kledingstukken binnen een digitale context, maar nog steeds verbinding vinden met de fysieke wereld. De conceptuele focus ligt op duurzaamheid, gelijkheid en inclusiviteit. Het doel is dat digitale mode een essentieel onderdeel wordt van expressie en communicatie binnen digitale platforms.

 

De collectie YANA bestaat uit 13 looks. Binnen de collectie vind je avant-garde kledingstukken met een sci-fi esthetiek maar verwijzend naar de natuur. Ieder kledingstuk verwijst naar een uitstervend dier als gevolg van milieuvervuiling. Er is ook een deel van de collectie dat zich richt op het individu, om te illustreren hoe mode moet aansluiten bij persoonlijke expressie in plaats van consumentisme. De collectie is samengebracht door middel van samenwerkingen met diverse kunstenaars met verschillende achtergronden. YANA zal hopelijk je ogen openen voor de mogelijkheden van virtuele mode.

 

Sustainable Fashion Calculator 

Op de openingsdag van de DSFW lanceerde de organisatie in samenwerking met Make Sense, communicatiebureau voor positieve impact, de Sustainable Fashion Calculator voor consumenten. Met deze test kan iedereen met weinig moeite achterhalen hoe duurzaam zijn of haar kledingkeuzes zijn. Daarbij leren ze hoe ze duurzamere keuzes kunnen maken. Ze leren hoe je met kleine aanpassingen een enorm verschil kunt maken en kunnen bijdragen aan het verkleinen van de impact op mens en milieu.


Je kunt de test nog steeds doen via www.movingfashionforward.dsfw.nl

Sinds 2014 vindt ieder jaar in oktober de Dutch Sustainable Fashion Week plaats. Tijdens deze week presenteert dit Fashion evenement duurzame innovatie, young & established designers en ready-to-wear fashion aan een groot publiek van meer dan 1000.000 consumenten, bedrijven, retailers, scholen en organisaties. De duurzame ontwikkeling is voor een groot deel afhankelijk van de marktvraag. Retailers en fabrikanten spelen hier pas op in op het moment dat het verwacht wordt door hun klanten, en deze klanten hen erop gaan afrekenen. Met dit initiatief proberen we door een ‘push effect’ de markt in beweging te zetten naar duurzamere keuzes. 

 

Tijdens deze week maken we de duurzame merken in de winkelstraten extra zichtbaar. Verspreid over verschillende gemeenten en locaties in Nederland en in samenwerking met diverse scholen, modezaken en instanties faciliteert de DSFW onder andere festiviteiten, catwalkshows, lezingen, winkelroutes, workshops, tentoonstellingen, en debatten door heel het land. Maar ook een meet & greet waarin we nieuwe technische innovaties introduceren aan commerciële bedrijven. 

 

DSFW onderscheidt zich van andere Fashion Weeks door zich volledig te concentreren op duurzaamheid en innovatie. De aandacht gaat uit naar (veelal jonge,) innovatieve koplopers die in samenwerking met circa 500 modezaken tijdens deze week uitgelicht worden. DSFW is een initiatief zonder winstoogmerk, en is volledig ontwikkeld vanuit het idee om duurzame mode binnen een afgebakende periode landelijk in de schijnwerpers te zetten.