Stichting Dutch Sustainable Fashion Week organiseert voor de zesde keer op rij het grootse landelijke duurzame mode evenement, met terugkerende thema’s als circular fashion, waste reduction en (new textile) innovation. Nog twee weken te gaan totdat de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) losbarst. Van 4 t/m 13 oktober 2019 is er een uitgebreid programma georganiseerd om landelijk de aandacht te vestigen op duurzaamheid in de modebranche.
De DSFW organisatie gelooft dat het veranderen van de mode industrie alleen mogelijk is als zowel consumenten en bedrijven veranderen. Grote bedrijven zien steeds meer de noodzaak van verduurzaming. Zo’n 50 merken die zich sinds de start van het Convenant Duurzame Kleding & Textiel hebben aangesloten hebben openbaar gemaakt hoe zij risico’s op misstanden aanpakken. Ook de consument kent de verhalen over de nadelige gevolgen van de kledingindustrie en wilt hiervoor hun gedrag drastisch op aanpassen. Zoals blijkt uit de Monitor Duurzaamheid van de ABN AMRO geeft maar liefst 90% van de ondervraagden hun kleding een tweede leven. Overigens kan er op het gebied van kennis nog veel behaald worden. Voor consumenten is het vaak nog onduidelijk waar duurzame mode te koop is.
Het doel van de DSFW is daarom niet alleen het maatschappelijk engagement rondom de modeindustrie te vergroten en aandacht te creëren voor innovaties binnen de modebranche bij zowel het publiek als de retailsector (zij bepalen immers wat in de winkel ligt), maar ook daadwerkelijk tastbare handvatten te bieden hoe actie te ondernemen en te verduurzamen om een positieve impact op mens en milieu te hebben. Verschillende samenwerkingspartners ondersteunen dit jaar DSFW in haar missie: strategische partners als Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, INretail, Modint, SER, CIRCL, Meester Koetsier Foundation, Gemeente Haarlem, HEMA, AVEDA; media partners als House of Movements, &C, OneWorld, FashionUnited, SublimeNL en meer; en ambassadeurs/influencers als Kim Feenstra (@k2im), Diana Leeflang (@disfordazzle) en Gabrielle Koster (@gabrielle_koster).
Het volledige programma van de Dutch Sustainable Fashion Week 2019, kan u in de bijlage van dit persbericht vinden.
SimplyPR
Consultant: Colette Borstlap
c.borstlap@simplymarketing.nl
Tel: 020 - 776 7756
Download alle foto’s (zip)
Sinds 2014 vindt ieder jaar in oktober de Dutch Sustainable Fashion Week plaats. Tijdens deze tien dagen presenteert dit Fashion evenement duurzame innovatie, young & established designers en ready-to-wear fashion aan een groot publiek van meer dan 900.000 consumenten, bedrijven, retailers, scholen en organisaties.
De duurzame ontwikkeling is voor een groot deel afhankelijk van de marktvraag. Retailers en fabrikanten spelen hier pas op in op het moment dat het verwacht wordt door hun klanten, en deze klanten hen erop gaan afrekenen. Met dit initiatief proberen we door een ‘push effect’ de markt in beweging te zetten naar duurzamere keuzes.
Tijdens deze tien dagen maken we de duurzame merken in de winkelstraten extra zichtbaar. Verspreid over verschillende gemeenten en locaties in Nederland en in samenwerking met diverse scholen, modezaken en instanties faciliteert de DSFW onder andere festiviteiten, catwalkshows, lezingen, winkelroutes, workshops, tentoonstellingen, en debatten door heel het land. Maar ook een meet & greet waarin we nieuwe technische innovaties introduceren aan commerciële bedrijven.
DSFW onderscheidt zich van ander Fashion Weeks door zich volledig te concentreren op duurzaamheid en innovatie. De aandacht gaat uit naar (veelal jonge,) innovatieve koplopers die in samenwerking met circa 500 modezaken tijdens deze week uitgelicht worden.
DSFW is een initiatief zonder winstoogmerk, en is volledig ontwikkeld vanuit het idee om duurzame mode binnen een afgebakende periode landelijk in de schijnwerpers te zetten.