Van OrganiCup naar AllMatters
terug naar pressroom

Van OrganiCup naar AllMatters

OrganiCup maakte de menstruatiecup een gangbaar product en verkocht wereldwijd bijna 2 miljoen cups. Nu breidt het Deense bedrijf haar diensten uit met de lancering van revolutionaire producten voor persoonlijke verzorging. Het bedrijf gaat vanaf nu verder onder de naam AllMatters. "We willen mensen helpen kleine veranderingen in hun dagelijkse routines aan te brengen die een groot verschil maken. Daarom vinden we de naam AllMatters zo goed bij ons passen," zegt Gitte Dalberg-Larsen, mede-oprichter van AllMatters


De Deense start-up AllMatters (voorheen OrganiCup) bracht een revolutie teweeg in een conservatieve menstruatiemarkt die de afgelopen 50 jaar had stilgestaan. Zij zijn erin geslaagd om van de duurzame en recyclebare menstruatiecup een wereldwijd alternatief te maken voor wegwerp maandverband en tampons. Daardoor hebben zij en hun gebruikers de planeet 1.300 ton afval bespaard.


Tegelijkertijd heeft AllMatters een sterke wereldwijde gemeenschap gecreëerd die openlijk spreekt over menstruatie en de beschikbaarheid van menstruatieproducten voor vrouwen over de hele wereld. AllMatters werkt samen met 60 NGO's en gezondheidsorganisaties in 27 landen om taboes rond menstruatie te doorbreken. Het bedrijf heeft ook meer dan 30.000 menstruatiecups gedoneerd aan vrouwen met beperkte toegang tot menstruatieproducten.


Het bedrijf heeft het dagelijks leven gemakkelijker gemaakt voor miljoenen vrouwen over de hele wereld. Met de lancering van watervrije persoonlijke verzorgingsproducten daagt AllMatters opnieuw de status quo rond alledaagse levensgewoonten uit. 


"We hebben de gewoonten van mensen veranderd en wegwerpproducten vervangen door een duurzaam alternatief. We willen dit blijven doen op gebieden die verder gaan dan menstruatieproducten; er zijn veel essentiële gewoonten die uitgedaagd en veranderd kunnen worden," zegt Gitte Dalberg-Larsen.


Met de naamsverandering van OrganiCup naar AllMatters krijgt het bedrijf het mandaat om producten te ontwikkelen die verder gaan dan de menstruatiecup.


Watervrije producten zijn de toekomst
Met de lancering van nieuwe watervrije producten - vooralsnog een hand- en een bodywash - springt AllMatters mee op de kar van revolutionaire producten die overal ter wereld terrein winnen.


Verschillende trendrapporten* hebben voorspeld dat watervrije producten één van de grootste trends van 2022 zullen zijn. Voor AllMatters zijn er verschillende redenen waarom het zinvol is om verzorgingsproducten te maken die alleen water nodig hebben zodra ze in de handen van de consument terechtkomen. Persoonlijke verzorgingsproducten bestaan vaak voor 60-85 procent uit water en worden verpakt in wegwerpverpakkingen die over de hele wereld worden verscheept. Door het water eruit te halen, kan de hoeveelheid verpakkingsmateriaal worden verminderd - en de CO2-uitstoot, die het gevolg is van het vervoer, tot een minimum worden beperkt.

 

AllMatters heeft een milde zeep in poedervorm ontwikkeld. Wanneer de consument deze mee naar huis neemt, kan de inhoud van het navulzakje gemakkelijk worden gemengd met water in de recyclebare aluminium fles die erbij wordt geleverd. De fles zorgt ervoor dat mensen minder wegwerprproducten in hun badkamer hebben. Op de lange termijn zal AllMatters ook milde schoonmaakmiddelen produceren die alleen water nodig hebben.


"Het ging voor ons altijd om meer dan alleen de menstruatiecup. Wij willen het mensen gemakkelijk maken om in hun dagelijks leven een verschil te maken voor de planeet. De duurzame keuze moet niet ingewikkeld, maar eenvoudig en een ‘’no-brainer’’ zijn. Elke kleine verandering is van belang," zegt Gitte Dalberg-Larsen.

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Nyima Sanneh
n.sanneh@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

LINKS

over AllMatters

Het Deense bedrijf met ongeveer 20 werknemers werd in 2012 opgericht onder de naam OrganiCup. Sindsdien is het merk erin geslaagd om bijna 2 miljoen recyclebare menstruatiecups te verkopen in meer dan 40 verschillende landen en 7.000 winkels.  Daarnaast heeft AllMatters zich ingezet voor de sociale beweging om taboes rond menstruatie wereldwijd te doorbreken en hebben zij meer dan 15.000 menstruatiecups gedoneerd aan vrouwen met beperkte toegang tot menstruatieproducten. Het doel van AllMatters is om mensen in staat te stellen veranderingen in hun dagelijkse routines aan te brengen die een verschil maken voor onze planeet.

 

  • AllMatters werkt aan het de-stigmatiseren van menstruatie over de hele wereld en het bestrijden van menstruatiearmoede. Het bedrijf doet dit door middel van vele initiatieven, zoals TABOO: Global Periods - een project dat zich richt op de implicaties van menstruatie voor tieners over de hele wereld. Daarnaast werken ze samen met verpleegsters en gynaecologen in Denemarken en met meer dan 60 NGO's en gezondheidsorganisaties in 27 landen.

 

  • Via een project genaamd CampusCup werkt AllMatters samen met Amerikaanse onderwijsinstellingen om het gebruik van wegwerpmenstruatieproducten te verminderen

 

  • AllMatters heeft meer dan 15.000 menstruatiecups gedoneerd aan vrouwen in kwetsbare delen van de wereld. Het bedrijf heeft deze vrouwen ook geleerd hoe ze de cups moeten gebruiken. 

 

  • In twee jaar tijd kan één AllMatters menstruatiecup de wereld 528 wegwerp maandverbanden en tampons per gebruiker besparen. De menstruatiecups van AllMatters hebben de planeet al 1.300 ton afval van maandverbanden en tampons bespaard.

 

  • AllMatters breidt nu uit met de verkoop van watervrije persoonlijke verzorgingsproducten. Reguliere verzorgingsproducten bestaan voor zo'n 60-85 procent uit water en vergroten de CO2-uitstoot dankzij het transport van producten over de hele wereld. De nieuwe powder-to-foam producten van AllMatters worden watervrij gemaakt; ze hebben alleen water nodig zodra ze in de handen van de consument terechtkomen. Bovendien worden de producten geleverd in recyclebare, mooi vormgegeven aluminium flessen; in tegenstelling tot wegwerpverpakkingen kunnen deze steeds opnieuw worden gebruikt.

 

  • In de toekomst zal AllMatters recyclebaar menstruatieondergoed en watervrije homecare producten op de markt brengen.