Care Label Project 2018
terug naar pressroom

Care Label Project 2018

Vijf Nederlandse modemerken worden partner van het Care Label Project

In het voorjaar van 2017 lanceerde AEG in samenwerking met de Europese mode-industrie het Care Label Project. Dit project vraagt aandacht voor een meer duurzame manier van wassen en een betere zorg voor kleding. Het is een tegenreactie op de fast fashion mentaliteit die er voor zorgt dat 90% van alle kleding eerder wordt weggegooid dan nodig. Inmiddels zijn er vijf duurzame Nederlandse modemerken aangesloten bij het project. Om de boodschap achter dit initiatief uit te dragen nemen zij het Care More waslabel op in hun kleding, dit label roept op om minder vaak en minder warm te wassen en de stomerij zoveel mogelijk te mijden.  

 

Het Care Label Project

Maar liefst 70% van onze kleding wordt weggegooid vanwege kleurslijtage en door het krimpen of uitrekken van de was als gevolg van het hanteren van verkeerde of verouderde wasgewoonten. Door de handen ineen te slaan met de modeindustrie wil AEG consumenten inspireren, informeren en ondersteunen in de manier waarop er voor kleding gezorgd wordt. Het doel hiervan is het milieu te sparen door de levensduur van kleding te verlengen en tegelijkertijd de afvalberg van afgedankte kleding te laten slinken. Om deze boodschap uit te dragen is er een modern waslabel ontworpen die de boodschap van het project uitdraagt, het Care More label. Dit label staat voor drie pijlers: op minder hoge temperaturen wassen, minder vaak wassen en de stomerij mijden indien dit mogelijk is.

 

Een duurzame samenleving

“Het CareLabel project is ontstaan vanuit onze duurzaamheidsstrategie “For the Better”. Vanuit deze strategie proberen we met betere oplossingen te komen, onze bedrijfsvoering te verbeteren, en een betere samenleving te bereiken. Dat houdt concreet in dat we bijvoorbeeld in 17 fabrieken, in Noord-Amerika en Europa, uitsluitend elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruiken. Bovendien hebben we in 2017 14 miljoen ton afval voorkomen. En gebruiken we 15x meer recycled plastic dan in 2011. Onze doelen voor 2020 zijn zelfs nog scherper. Zo willen we bijvoorbeeld onze CO2-uitstoot met 50% reduceren t.o.v. 2005. Maar we kunnen het niet alleen en daarom zijn veranderende wasgewoonten bij iedereen thuis zo belangrijk. Door water en energie te besparen en door te voorkomen dat kleding slijt en opnieuw aangeschaft moet worden, wordt de impact vele malen groter, en kunnen we allemaal bijdragen aan een duurzamere samenleving."- aldus Marsha Vis Consumer Activation Manager AEG.

 

Deelnemende partners 
Om deze boodschap te verspreiden werkt AEG samen met modemerken die duurzaamheid eveneens hoog in het vaandel hebben staan. Inmiddels hebben vijf merken zich aangesloten bij het project en zijn daarmee officieel partner geworden. De merken Afriek, DOTT., Hempje, Dutchess en de kledinglijn van Jonathan Christopher zullen het waslabel ‘Care More’ vanaf september in hun kleding opnemen. 

 

Jonathan Christopher
Global Denim Award en Woolmark Prize Europe winnaar Jonathan Christopher neemt deel aan het project. Duurzaam produceren is belangrijk voor hem. Zijn denimstof bijvoorbeeld wordt op ecologische wijze gekleurd met afvalmateriaal van wijn.

 

Afriek
Afriek is een kleurrijk modelabel dat Nederlands ontwerp samenbrengt met de creativiteit en het vakmanschap van kleermakers in Rwanda. Hun collectie wordt voornamelijk gemaakt met Afrikaanse printstoffen die ze op lokale markten kopen. 

 

DOTT. 
DOTT. staat voor Young Ethical Fashion. De focus ligt op ethisch verantwoord onernemen door de productie terug naar Nederland te halen. De Young Ethical Fashion-lijn is gerealiseerd samen met getalenteerde en gedreven mannen met en vluchtelingen achtergrond. 

 

Dutchess
Dutchess presenteert twee vrouwen collecties per jaar. Altijd gemaakt van innovatieve materialen en high quality stoffen. Alle items worden geproduceerd in Europa zodat de herkomst van de kleding altijd duidelijk is.

 

Hempje
Een unisex collectie ontstaan uit liefde voor tanktops en kleur. Volledig met de hand gemaakt en gekleurd in Amsterdam, hiervoor wordt gebruik gemaakt van zachte hennepstof. Soepel, sterk, ademend, hypoallergeen en bijzonder duurzaam. Hennep is het beste wat de natuur te bieden heeft.
 
Bovenstaande merken hebben ervoor gekozen om het nieuwe waslabel "Care More" toe te voegen aan hun collecties om zo te helpen de boodschap te verspreiden. Vanaf september kan het nieuwe waslabel teruggevonden worden in de collecties van deze merken. Voor meer informatie of wastips, ga naar: www.carelabelproject.com.

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Madeline Mackay
m.mackay@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

AEG Himalaya zoutsteen
Ontmoet de beschermer van je meest delicate kleding
Küchenmeile 2018
AEG innovaties IFA 2018

LINKS

AEG Nederland

SOCIAL MEDIA AEG

over AEG

AEG is onderdeel van de Electrolux Groep, een wereldleider in huishoudelijke apparatuur en apparatuur voor professioneel gebruik, dankzij de verkoop van meer dan 40 miljoen producten aan consumenten in meer dan 150 markten per jaar. Het bedrijf focust op innovatieve oplossingen die ontwikkeld zijn op basis van inzicht in wat consumenten echt willen. Electrolux produceert onder andere koelkasten, vaatwassers, ovens, wasmachines, waterkokers, airconditioners en kleine apparaten zoals stofzuigers. Al deze apparaten vallen onder betrouwbare merken als Electrolux, AEG, Zanussi.