2050 lanceert mode van de toekomst en brengt een ode aan de Nederlandse textielindustrie2050 lanceert mode van de toekomst en brengt een ode aan de Nederlandse textielindustrie
terug naar pressroom

2050 lanceert mode van de toekomst en brengt een ode aan de Nederlandse textielindustrie

Het nieuwe fashionlabel 2050 brengt mode naar de toekomst door klimaatdoelstellingen en vakmanschap als belangrijkste pijlers te aanschouwen. De collectie is geproduceerd in Amsterdam door getalenteerde kleermakers met een vluchtelingenachtergrond. Alle items zijn gemaakt van gerecyclede materialen en beschikken over een digital product paspoort. 


Oprichters Naz Kawan en voetbalbroers Siem en Luuk de Jong hebben als doel de consument weer te verbinden met de makers en op deze manier het vakmanschap een podium te geven. De productie van 2050 vindt plaats in Amsterdam, in hun eigen 2050 factory, waar zij ook voor andere merken produceren. ‘’Vakmanschap en transparantie moeten meer op de voorgrond treden’’, vertelt Naz. ‘’Er is veel talent aanwezig in ons land. Een grote groep gevluchte kleermakers met fantastische vaardigheden die moeilijk een kans krijgen op de arbeidsmarkt. Met ons merk en de fabriek versnellen we niet alleen de transitie naar een duurzame modewereld, maar ook het integratieproces van de kleermakers.’’


2050 spreek je uit als Twenty Fifty en refereert aan de klimaatdoelstellingen van de Verenigde Naties, en het moment waarop de wereld klimaatneutraal moet zijn. De oprichters willen niet wachten en brengen 2050 naar het heden. Hiervoor is transparantie essentieel. Elk item uit de collectie is voorzien van een digitaal product paspoort, geïntegreerd door een NFC chip. Door het label te scannen met je telefoon kun je als consument precies zien waar, waarvan en hoe de kleding is gemaakt. 


De collectie, ontworpen door Francisco van Benthum, bestaat uit kwalitatieve unisex basics, zoals een hoodie, crewneck en t-shirt. De eyecatchers zijn twee suits met cut-out details, welke volledig zijn ontwikkeld in Nederland. De items zijn deels gemaakt van textielafval en de stoffen zijn geweven in Enschede. Een ware ode aan de Nederlandse textielindustrie. 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Nyima Sanneh
n.sanneh@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

2050 en Dylan Hoogerwerf releasen duurzame T-Shirt collectie

LINKS

Website

SOCIAL MEDIA 2050

over 2050

Naz startte in 2019 met de 2050 factory (voorheen ‘A Beautiful Mess’). Deze Amsterdamse fabriek heeft inmiddels jarenlange ervaring met de kledingproductie voor grote merken, zoals Tommy Hilfiger. De fabriek werd opgericht om de mistanden in de mode industrie aan het licht te brengen. Door de productie lokaal in Nederland te organiseren, wordt de supply chain verkort en is het proces eerlijker en transparanter. Met hun eigen fashionlabel 2050 willen zij laten zien dat deze manier van werken de toekomst is.