Creatieve content is kingCreatieve content is kingCreatieve content is king
terug naar pressroom

Creatieve content is king

Van leegstaand NS kantoor naar totaal belevenis

In oktober wordt het al jaren leegstaande NS-kantoor op Eindhoven CS omgetoverd tot een mini design district als onderdeel van Dutch Design Week. Sandra Keja-Planken van Studio Noun en Job Keja van Skonk transformeren leegstaande ruimten tot creatieve totaalbelevingen. Door onconventionele concepten wordt leegstand tegengegaan en waarde gecreëerd.


Er staan in Nederland begin 2023 zo'n 219.000 panden leeg (bron: CBS). Door structurele leegstand wordt niet alleen ruimte verspild, maar ook kapitaal en ontwikkelingskansen. Met bijzondere concepten programmeer je op onverwachte locaties een aanbod waarvan steden niet wisten dat er vraag naar was. Job Keja, van creatief conceptbureau Skonk, staat bekend om rebelse concepten. De projecten zijn altijd multifunctioneel en hebben een balans tussen commerciële en creatieve dragers. “Eigenaren vinden het moeilijk om een langlopend relatief laag huurcontract te sluiten, dan moeten ze het pand lager waarderen. Door met ons samen te werken komt een huurstroom op gang, zetten we de plek op de kaart en wordt tegelijkertijd waarde gecreëerd.”.


Dat dit concept werkt heeft hij o.a. bewezen met de eerste Baut Amsterdam en de Ping Pong Club in Utrecht. Zo bestaat de Ping Pong Club bijvoorbeeld uit 3 werkplaatsen, meerdere ateliers, buurttuinen en ja, ook een horeca plek waar je kan pingpongen. En had Baut naast een 10- van wijlen Johannes van Dam, concerten op het dak, een wisselende stadsexpositie, waren er poëzie voorstellingen en zijn er in die eerste 4 jaar meerdere jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt opgenomen in het bedrijf en intern opgeleid.

 

“Na de pop-up van Baut hebben we voor dezelfde locatie een huurcontract gesloten voor 20x de huur die we in de tijdelijkheid betaalden…voor waarde die we zelf gecreëerd hadden’. We hebben dat nu voor opdrachtgevers uitgewerkt in een ‘AssetRecharge-model’ waar we allemaal de vruchten van plukken. Placemaking in de vorm van een event in een industrieelgebouw dat de rest van de tijd leegstaat doen we niet meer. Het kan beter en de lat moet hoger om niet alleen te ‘profiteren’ van leegstand maar daadwerkelijk te helpen met waarde te creëren voor een plek, vanuit verschillende dimensies.”

 

MESSMERIZING biedt meerwaarde voor alle betrokenen

De NS benaderde Job Keja in 2022 om het 1200 m2 leegstaande NS-kantoor boven de centrale hal van Eindhoven CS voor het eerst onderdeel te laten zijn van de programmering van de Dutch Design Week. Voor de creatieve invulling werd Sandra Keja-Planken (kunstenaar en interieurontwerper, Studio Noun) gevraagd. Samen ontwikkelden ze MESSMERIZING, een mini design district met exposities van 30 (inter)nationale topdesigners. Gecureerde objecten in de unieke rauwe ruimte stonden garant voor betoverende ervaringen. MESSMERIZING, verwonderende crafts en slim hergebruik van (NS-)restmaterialen met een antropomorfische benadering.


Deze unieke expositie heeft de aandacht weten te grijpen, het werd door diverse trendwatchers dé inspirerende expositie van de toekomst genoemd waarbij design en kunst naadloos in elkaar overliepen. Bovendien bezochten duizenden geïnteresseerden deze tijdelijke hotspot en gaven lovende feedback op de rauwe schoonheid van de stationslocatie.

Voor Sandra Keja-Planken en Job Keja staan de enthousiaste reacties aan de basis om door te blijven ontwikkelen. Ze besloten nog een stap verder te gaan met een concept “Curiosity sets things in motion”. MESSMERIZING begon in 2022 als pop-up en gaat in 2023 verder als een nieuwe galerie ervaring. MESSMERIZING geeft een unieke tijdelijke invulling aan een plek en genereert daarmee waarde voor alle betrokkenen. Van NS, tot de stad Eindhoven tot DDW en alle deelnemers in de ruimte. “Voor ons zit de waarde zowel in een mogelijk langere termijn gebruik van de plek, bijvoorbeeld als pop-up hotel of creatieve ruimte, andere vormen van exposeren zoeken, waarin we met elkaar optrekken naar nieuwe exposure belevingen, maar vooral ook in het aankaarten van maatschappelijke thema’s zoals leegstand. We willen mensen onconventionele dwarsverbanden tonen, prikkelen deze zelf te leggen.” aldus Sandra Keja-Planken. En ook niet onbelangrijk, de stad (en iedereen die eropaf komt) profiteert van een authentieke totaalbelevenis op een normaliter niet publieke locatie.

De projecten van Sandra Keja-Planken en Job Keja laten zien dat er binnenstedelijke plekken zijn die nog niet benut worden maar wel de potentie hebben om aantrekkelijke belevingswerelden te vormen. Op diverse manieren wordt ‘echte waarde’ gecreëerd voor alle betrokkenen. En hiermee zijn ze nog lang niet klaar. Er worden momenteel gesprekken gevoerd over MESSMERIZING als een nomad galerie op locaties in Milaan, Miami en de Nederlandse Antillen.

MESSMERIZING 2023_CURIOSITY SETS THINGS IN MOTION
Eindhoven CS
Dutch Design Week 21-29 oktober

 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Madeline Mackay
m.mackay@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

Ode al Mar by Sandra Keja-Planken
DDW23
DDW'23
Ode al Mar

LINKS

Skonk
Studio Noun
MESSMERIZING
DDW

SOCIAL MEDIA Sandra Keja Planken

Over de organisatoren van MESSMERIZING

Sandra Keja-Planken 
Sandra Keja-Planken is een autodidactische ontwerper en kunstenaar. De werken van Keja-Planken laten je zoeken naar de verbinding tussen mens, natuur en gedrag. 

Ze staat bekend om haar vernieuwende arty interieurontwerp. Wat nu de trend is, hanteert Sandra al 15 jaar. Met haar fascinatie voor de natuur werkt ze op positieve manier met zinvol gebruik van rest & natuurlijke materialen in lege of onconventionele ruimtes. Met haar diverse craft collaborations wil ze een blik werpen op toekomstige omgeving, leef en natuur thema’s. Oude panden worden in ere hersteld en omgetoverd tot een totaalbeleving. Haar ruimtes of objecten hebben meerdere functies, gezichten en vormen ineen. 

Sinds 4 jaar creëert ze onder haar eigen naam antropomorfe design en collectible kunstvoorwerpen. Voor haar glas en textielkunst werkt ze samen met het TextielMuseum en Glasmuseumen. Ook verwerkt ze reststukken hout en gerecycled beton in one-offs. Haar werken zijn gepresenteerd aan koningin Maxima vanwege haar unieke manier van werken. 
 
Job Keja
Eigenaar van Skonk, mede-eigenaar van het eerste Baut restaurant. Voor Keja staat de eindgebruiker altijd centraal. Latente behoeften, gedragspatronen en uiteenlopende dromen worden gecombineerd met nieuwe technische mogelijkheden en onconventionele marktcombinaties. Hij is niet enkel adviseur. Omdat hij gelooft in wat hij doet, en omdat hij het erg leuk vindt, voert hij als eigenaar en ontwikkelaar risicodragend eigen businessplannen uit. Dit varieert van het ontwikkelen en exploiteren van onderscheidende horecaconcepten als BAUT Amsterdam en de Ping Pong Club Utrecht tot het herontwikkelen van een monumentaal pareltje als het Dierenasyl in Amsterdam Oost, of het opzetten van een design expositie in Eindhoven CS tijdens Dutch Design Week.