Tasteology - aflevering BronTasteology - aflevering BronTasteology - aflevering Bron
terug naar pressroom

Tasteology - aflevering Bron

“Hebben kunstmatige smaakstoffen ons doen vergeten hoe eten echt smaakt?”

Terwijl de voedselindustrie onze producten manipuleert tot flauw voedsel of juist tot producten met smaakversterkers, is er een nieuwe beweging ontstaan: foerageren. Een trend die teruggaat naar de basis en respect heeft voor de natuurlijke, echte smaak van ingrediënten. Mark Schatzker, auteur van The Dorito Effect, brengt “de kracht van smaak” ter sprake om kunstmatige smaakstoffen van tegenwoordig ter discussie te stellen en laat ons afvragen wat smaak is. Tasteology is de nieuwe AEG-geïnitieerde documentaire reeks die in vier stappen laat zien hoe je kookresultaten bereikt die multisensorieel, duurzaam, voedzaam en smaakvol tegelijk zijn. De eerste aflevering is ook meteen de eerste stap: Bron.
Foeragerend trendsetters Satchiko en Hisato Nakahigashi hebben een restaurant met twee Michelin sterren aan de stadsrand van Kyoto en vinden hun producten in de natuur. Ze proberen hun jacht tot een straal van 10 kilometer te beperken, waarbij zij wild gras, vis, hert en wild everzwijn uit de natuur halen.
“Het spreekt voor zich dat gekookt eten goed smaakt. Maar dit gezegd hebbende; er is iets speciaals aan pure ingrediënten uit de natuur. Als het goed smaakt, heeft het een emotionele lading’, zegt Hisato Nakahigashi.
Er is een opkomende foerageerbeweging, maar ondertussen domineren de producten met smaakversterkers die wij aanschaffen in de supermarkt. Schatzker geeft aan dat zelfs de ‘natuurlijke’ smaken in ons eten in laboratoria zijn ontwikkeld en hij stelt dat het eten erg anders smaakte toen het proces natuurlijk was en meer tijd in beslag nam.  
“Als ik één ding kon veranderen, dan zou ik mensen bewuster willen maken hoe belangrijk smaak is. Ik denk dat als je écht eten koopt, niet het geproduceerde voedsel met smaakversterkers, dat je zal merken dat het natuurlijke eten het lekkerste is en ik denk dat je lichaam ervoor zorgt dat het de voedingsstoffen binnenkrijgt wat het nodig heeft. En het lichaam doet dat door middel van proeven. Dus laten we smaak onderdeel maken van het gesprek over voedsel”, zegt Mark Schatzker.
“Er zijn zoveel spannende trends nu gaande waarmee je ingrediënten kunt gebruiken die smaakvoller, voed- en duurzamer zijn. Tasteology is een manier om inspiratie te delen over hoe we de producten die we eten beter kunnen produceren zonder de smaakbeleving te verliezen - iets wat mensen verwachten als ze duurzamer willen eten”, aldus Lovisa Sunnerholm, Executive Producer van Tasteology bij AEG.
Kijk de aflevering Bron hier. 

Terwijl de voedselindustrie ons eten manipuleert met smaakversterkers of juist tot flauw voedsel reduceert, is er een nieuwe beweging ontstaan: foerageren. Een trend die teruggaat naar de basis en die respect heeft voor de natuurlijke, echte smaak van ingrediënten. Mark Schatzker, auteur van The Dorito Effect, brengt “de kracht van smaak” ter sprake om kunstmatige smaakstoffen ter discussie te stellen en laat ons afvragen wat smaak echt is. Tasteology is de nieuwe AEG-geïnitieerde documentaire reeks die in vier stappen laat zien hoe je kookresultaten bereikt, die multisensorieel, duurzaam, voedzaam en smaakvol tegelijk zijn. De eerste aflevering is ook meteen de eerste stap: Bron.


Foeragerend trendsetters Satchiko en Hisato Nakahigashi hebben een restaurant met twee Michelin sterren aan de stadsrand van Kyoto en vinden hun producten in de wilde natuur. Zij proberen hun jacht tot een straal van 10 kilometer te beperken en zoeken naar pure ingrediënten uit de natuur zoals wild gras, vis, hert en wild everzwijn.


“Het spreekt voor zich dat gekookt eten goed smaakt. Maar dit gezegd hebbende; er is iets speciaals aan pure ingrediënten, het ruwe materiaal. Als het goed smaakt, geeft het een bijna emotionele lading’, zegt Hisato Nakahigashi.


Er is een opkomende foerageerbeweging, maar ondertussen domineren de toegevoegde kunstmatige smaken in de door ons aangeschafte boodschappen. Schatzker brengt ter sprake dat zelfs de ‘natuurlijke’ smaken in ons eten in laboratoria zijn ontwikkeld en hij stelt dat het eten heel anders smaakte toen het proces natuurlijk was en meer tijd in beslag nam.  


“Als ik één ding kon veranderen, dan zou ik mensen bewuster willen maken hoe belangrijk smaak is. Ik denk dat als je écht eten koopt, niet het geproduceerde voedsel met smaakversterkers, dat je zal merken dat natuurlijk voedsel  het lekkerste is en ik denk dat je lichaam ervoor zorgt dat het die voedingsstoffen binnenkrijgt die het nodig heeft. Het lichaam doet dat door middel van proeven. Dus laten we smaak onderdeel maken van het gesprek over voedsel”, zegt Mark Schatzker.


“Er zijn zoveel spannende trends gaande over hoe je ingrediënten kunt verwerven die smaakvoller, voedzamer en duurzamer zijn. Tasteology is een manier om inspiratie te delen over hoe we  ons voedsel kunnen veranderen in iets beter beters, waarbij we de smaakbeleving niet hoeven te verliezen - iets waarvan we denken dat mensen wel verwachten als ze duurzamer willen eten”, aldus Lovisa Sunnerholm, Executive Producer van Tasteology bij AEG.

 


 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Xanne Liebregts
x.liebregts@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

AEG Innovaties IFA
AEG Installatie App
My AEG App
Nieuwe AEG was/droogcombinatie collectie

LINKS

AEG Nederland

SOCIAL MEDIA AEG

AEG is onderdeel van de Electrolux Groep, een wereldleider in huishoudelijke apparatuur en apparatuur voor professioneel gebruik, dankzij de verkoop van meer dan 40 miljoen producten aan consumenten in meer dan 150 markten per jaar. Het bedrijf focust op innovatieve oplossingen die ontwikkeld zijn op basis van inzicht in wat consumenten echt willen. Electrolux produceert onder andere koelkasten, vaatwassers, ovens, wasmachines, waterkokers, airconditioners en kleine apparaten zoals stofzuigers. Al deze apparaten vallen onder betrouwbare merken als Electrolux, AEG, Zanussi.