Tasteology - aflevering BelevingTasteology - aflevering BelevingTasteology - aflevering Beleving
terug naar pressroom

Tasteology - aflevering Beleving

Muziek - mogelijk een betere smaakversterker dan zout

De laatste aflevering van Tasteology: Beleving

Volgens recente bevindingen van de Britse professor in de experimentele psychologie Charles Spence is een groot deel van onze smaakbeleving niet gerelateerd aan alleen het eten of drinken. Het onderzoek van Spence laat bijvoorbeeld zien dat hoe zwaarder het bestek en glaswerk bij een maaltijd zijn, hoe beter het gerecht smaakt.


Betekent dit het einde van zout als smaakversterker? Tasteology is de naam van de nieuwe AEG-geïnitieerde documentaire, die in vier stappen laat zien hoe kookresultaten bereikt worden die multisensorieel, duurzaam, voedzaam en smaakvol tegelijk zijn. Tasteology werd in Nederland gelanceerd op de Taste of Amsterdam en is te zien op het YouTube kanaal van AEG Nederland.

 

 

Het zal geen verrassing zijn dat de wijze waarop voedsel wordt geserveerd van invloed is op onze ervaring van het gerecht. Nog interessanter is op welke manier en in welke mate dit effect heeft. Chef-kok Jozef Youssef en professor Charles Spence werken samen als duo om de volledige smaakbeleving in kaart te brengen. Met hun project “Kitchen Theory” onderzoeken zij hoe onze andere vier zintuigen invloed hebben op onze perceptie van smaak en onze gehele smaakbeleving. Jozef Youssef is gefascineerd door het effect dat geluid heeft op onze verwachtingen van smaak;

 

“Wanneer je mensen zou blinddoeken en hen twee stukken selderij zou geven om een keuze uit te maken, dan zal 99% van de proefpersonen de selderij kiezen die het meest knapperige geluid maakt. Waarom? Omdat we ontzettend veel vooroordelen hebben over voeding. We verwachten van selderij dat het knapperig zal zijn. Alles wat niet zo klinkt, voelt gewoon niet goed aan. Het strookt namelijk niet met onze verwachtingen.”


Een ander interessant onderdeel van de smaakbeleving is kleur. Onderzoek van professor Charles Spence (Oxford University) toont aan dat mensen kleur associëren met smaak. Rood wordt geassocieerd met zoet, groen met zuur, wit met zout en zwart met bitter. Dit geldt niet alleen voor het gerecht, maar ook voor de borden en de achtergrond waar de maaltijd op wordt geserveerd. In het algemeen hebben we ontdekt dat wanneer we een gerecht op een wit en een zwart bord serveren, de mensen het eten op het ronde, witte bord veel zoeter vinden smaken dan eten op een zwart bord. Er is een verschil te zien van 10% in zoetbeleving, alleen door vorm en kleur van het bord.

 

Naast kleur en geluid speelt ook de presentatie een belangrijke rol en heeft het een groot effect op onze verwachtingen. Chef Jacques, haar echte naam Christine Flynn, is een beroemde chef-kok en populaire Instagrammer met meer dan 134.000 volgers. Zij maakt prachtig opgemaakte borden die lijken op fine dining, maar eigenlijk bestaan uit producten van het dichtstbijzijnde tankstation. Ze hield haar identiteit eerst geheim en er waren meerdere speculaties en geruchten over deze mysterieuze chef. In januari van dit jaar onthulde zij zichzelf en werden er artikels aan haar gewijd in Vogue, The New York Times en Metro.

 

“Er zijn zoveel manieren om exceptionele smaakbelevingen te creëren en wat Tasteology ons daarover leert is intrigerend”, zegt Lovisa Sunnerholm, Executive Producer bij AEG. “We wilden de kijkers meegeven hoe zij hun kookervaringen naar een hoger niveau kunnen brengen door inspiratie te delen van totaal nieuwe experts van over de hele wereld. Die kennis werkt goed in combinatie met moderne kookmethoden die smaak, kleur en texturen kunnen verbeteren, zoals bijvoorbeeld sous vide of stomen.”

 

Kijk hier de aflevering Beleving:

 

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Xanne Liebregts
x.liebregts@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

Red Dot Award 2017
Care Label Project
Comfortlift vaatwasser
AEG kookworkshops in de Librije

LINKS

AEG Nederland

SOCIAL MEDIA AEG

AEG is onderdeel van de Electrolux Groep, een wereldleider in huishoudelijke apparatuur en apparatuur voor professioneel gebruik, dankzij de verkoop van meer dan 40 miljoen producten aan consumenten in meer dan 150 markten per jaar. Het bedrijf focust op innovatieve oplossingen die ontwikkeld zijn op basis van inzicht in wat consumenten echt willen. Electrolux produceert onder andere koelkasten, vaatwassers, ovens, wasmachines, waterkokers, airconditioners en kleine apparaten zoals stofzuigers. Al deze apparaten vallen onder betrouwbare merken als Electrolux, AEG, Zanussi.