Lancering TasteologyLancering TasteologyLancering Tasteology
terug naar pressroom

Lancering Tasteology

Tasteology – een nieuwe documentaire die de essentiële stappen tot ultieme smaak blootlegt

Tasteology is de naam van een nieuwe AEG-geïnitieerde documentaire serie die in vier stappen laat zien hoe kookresultaten worden bereikt die multisensorieel, duurzaam, voedzaam en smaakvol tegelijk zijn. In een vierdelige serie neemt de documentaire de kijker mee op een culinaire reis over de wereld om inspiratie en kennis op te doen, die verder gaan dan elk TV kookprogramma ooit heeft gedaan.  De inzichten van verschillende experts worden verzameld; een psycholoog, een wetenschapper, een voedselafval activist en een beroemde Instagrammer geven allemaal antwoord op dezelfde vragen die eerder aan traditionele chefs werden gesteld. Tasteology werd in Nederland gelanceerd tijdens Taste of Amsterdam en is nu te zien via het YouTube kanaal van AEG Nederland. 
 
De missie van producent AEG is verschillende aspecten van smaak te onderzoeken en kijkers te inspireren deze tot een hoger niveau te brengen. Tasteology zoekt antwoorden vanuit nieuwe invalshoeken op de vraag ‘wat is de ultieme smaakbeleving?’. De serie is geproduceerd door House of Radon, een met een award bekroond productiebedrijf.
 
Een reis van acht maanden met geselecteerde experts van drie continenten
Het filmteam is in acht maanden naar verschillende bestemmingen afgereisd om inzichten van ‘s werelds top smaakexperts te verzamelen. Zij hebben onder andere ‘de vader van moleculair gastronomie’ Hervé This gesproken, uitvinder van het ‘perfecte ei’, voedselafval activist Tristram Stuart, die graag de houding van de samenleving wil veranderen als het om voedselverspilling gaat en beroemd Instagrammer Chef Jacques la Merde, die prachtige creaties op het bord maakt van producten uit het dichtstbijzijnde tankstation. Deze experts hebben allemaal een verschillende achtergrond en kennis op hun eigen gebied, maar komen samen door hun onverzadigbare nieuwsgierigheid naar smaak.
Meer waarom dan hoe
Vaak ligt de focus op hoe een gerecht bereid moet worden, meestal stap voor stap geïnstrueerd door chefs. Tasteology gaat een stap verder door bij experts na te gaan waarom methoden, omstandigheden en bepaalde middelen een uitzonderlijke smaakbeleving creëren. Door inzichten van verschillende experts te verzamelen, geeft Tasteology een nieuw perspectief op een gebied dat niet langer alleen tot de traditionele chef behoort.
 
De vier thema’s: Bron, Verkoelen, Verwarmen en Beleving
Elk van deze vier thema’s omvat essentiële stappen om een exceptionele smaakervaring te creëren. Hier een sneak preview van elke aflevering van ieder 15 minuten:
‘Bron’
Hoe verbouwt men de beste ingrediënten om de smaak nog beter te maken? En wat is het effect op de smaak van producten als voedingsstoffen verloren gaan in de massaproductie van tegenwoordig? Je verkent deze vragen in aflevering ‘Bron’ en leert over foerageren, een trend die teruggaat naar het respecteren van de echte, originele smaak van ingrediënten. Hier zie je foeragerend trendsetters en chefs Satchiko en Hisato Nakahigashi, die hun eigen restaurant met Michelin ster hebben in Kyoto. In deze aflevering ontmoeten we ook Mark Schatzker, de Amerikaanse auteur van The Dorito Effect, een boek dat onderzoekt wat kunstmatige smaken met onze eetgewoonten heeft gedaan. 
‘Verkoelen’
De perfecte smaak creëren begint met respect voor het ingrediënt en de kennis om hier op de juiste manier mee om te gaan. Terwijl grote hoeveelheden voedsel over de wereld verspild worden, hebben een aantal personen het antwoord gevonden om dit te reduceren: de methode van bewaren. In deze aflevering ontmoet je Tristram Stuart, die zijn leven heeft gewijd aan het reduceren van voedselverspilling. Je ziet ook Duitse chef en fokker van de Wagyu koe Ludwig Maurer, hij geeft inzicht over het bewaren van ingrediënten in de meest optimale condities om zo de smaak te verbeteren. Culinary Misfits is een Berlijns duo die het verkeerd vinden dat zoveel groente en fruit wordt weggegooid omdat het er ‘anders’ uitzien. 
‘Verwarmen’
In deze aflevering ontdek je hoe het koken van een gerecht met de beste condities een betere smaak geeft. Hier leer je hoe belangrijk het is om precieze verhitting in verschillende manieren van koken te gebruiken, de voordelen van stoom en sous vide en wat er nodig is om het ‘perfecte ei’ te koken. Je ontmoet in deze aflevering de Franse gastro-wetenschapper Hervé This en Catalina Vélez, een van de meest invloedrijke Latijns-Amerikaanse chefs. 
‘Beleving’
Goed eten is meer dan alleen een goed recept. Het gaat om de hele beleving. Hoe beïnvloeden kleur, geluid, het gewicht van bestek en de vorm van het bord onze overall smaakbeleving en hoe moeten we dit gebruiken om een optimaal effect te krijgen? In de aflevering ‘Beleving’ zie je professor in psychologie Charles Spence. Hij vertelt over zijn onderzoek en dat het brein ons helpt om een voorstelling te maken van hoe het eten smaakt voordat we het geproefd hebben en zo onze smaakbeleving beïnvloedt. Charles Spence werkt nauw samen met Jozef Youssef, auteur, chef patron en oprichter van het gastronomisch project Kitchen Theory. Samen hebben zij de missie om de volledige smaakbeleving te begrijpen.
In deze aflevering ontmoeten we ook Chef Jacques la Merde (echte naam is Christine Flynn), een beroemde kok en met meer dan 125K volgers ook een populair Instagrammer. Zij maakt prachtige culinaire hoogstandjes die lijken op fine dining, maar ondertussen gemaakt zijn van producten uit de tankstations in Toronto.

Tasteology is de naam van een nieuwe AEG-geïnitieerde documentaire serie die in vier stappen laat zien hoe kookresultaten worden bereikt die multisensorieel, duurzaam, voedzaam en smaakvol tegelijk zijn. In een vierdelige serie neemt de documentaire de kijker mee op een culinaire reis over de wereld om inspiratie en kennis op te doen, die verder gaan dan elk TV kookprogramma ooit heeft gedaan.  De inzichten van verschillende experts worden verzameld; een psycholoog, een wetenschapper, een voedselafval activist en een beroemde Instagrammer geven allemaal antwoord op dezelfde vragen die eerder aan traditionele chefs werden gesteld. Tasteology werd in Nederland gelanceerd tijdens Taste of Amsterdam en is nu te zien via het YouTube kanaal van AEG Nederland. 

 

De missie van producent AEG is verschillende aspecten van smaak te onderzoeken en kijkers te inspireren deze tot een hoger niveau te brengen. Tasteology zoekt antwoorden vanuit nieuwe invalshoeken op de vraag ‘wat is de ultieme smaakbeleving?’. De serie is geproduceerd door House of Radon, een met een award bekroond productiebedrijf.

 

Een reis van acht maanden met geselecteerde experts van drie continenten
Het filmteam is in acht maanden naar verschillende bestemmingen afgereisd om inzichten van ‘s werelds top smaakexperts te verzamelen. Zij hebben onder andere ‘de vader van moleculair gastronomie’ Hervé This gesproken, uitvinder van het ‘perfecte ei’, voedselafval activist Tristram Stuart, die graag de houding van de samenleving wil veranderen als het om voedselverspilling gaat en beroemd Instagrammer Chef Jacques la Merde, die prachtige creaties op het bord maakt van producten uit het dichtstbijzijnde tankstation. Deze experts hebben allemaal een verschillende achtergrond en kennis op hun eigen gebied, maar komen samen door hun onverzadigbare nieuwsgierigheid naar smaak.

 

Meer waarom dan hoe
Vaak ligt de focus op hoe een gerecht bereid moet worden, meestal stap voor stap geïnstrueerd door chefs. Tasteology gaat een stap verder door bij experts na te gaan waarom methoden, omstandigheden en bepaalde middelen een uitzonderlijke smaakbeleving creëren. Door inzichten van verschillende experts te verzamelen, geeft Tasteology een nieuw perspectief op een gebied dat niet langer alleen tot de traditionele chef behoort.

 

De vier thema’s: Bron, Verkoelen, Verwarmen en Beleving
Elk van deze vier thema’s omvat essentiële stappen om een exceptionele smaakervaring te creëren. Hier een sneak preview van elke aflevering van ieder 15 minuten:

 

‘Bron’
Hoe verbouwt men de beste ingrediënten om de smaak nog beter te maken? En wat is het effect op de smaak van producten als voedingsstoffen verloren gaan in de massaproductie van tegenwoordig? Je verkent deze vragen in aflevering ‘Bron’ en leert over foerageren, een trend die teruggaat naar het respecteren van de echte, originele smaak van ingrediënten. Hier zie je foeragerend trendsetters en chefs Satchiko en Hisato Nakahigashi, die hun eigen restaurant met Michelin ster hebben in Kyoto. In deze aflevering ontmoeten we ook Mark Schatzker, de Amerikaanse auteur van The Dorito Effect, een boek dat onderzoekt wat kunstmatige smaken met onze eetgewoonten heeft gedaan. 

 


 

‘Koelen’
De perfecte smaak creëren begint met respect voor het ingrediënt en de kennis om hier op de juiste manier mee om te gaan. Terwijl grote hoeveelheden voedsel over de wereld verspild worden, hebben een aantal personen het antwoord gevonden om dit te reduceren: de methode van bewaren. In deze aflevering ontmoet je Tristram Stuart, die zijn leven heeft gewijd aan het reduceren van voedselverspilling. Je ziet ook Duitse chef en fokker van de Wagyu koe Ludwig Maurer, hij geeft inzicht over het bewaren van ingrediënten in de meest optimale condities om zo de smaak te verbeteren. Culinary Misfits is een Berlijns duo die het verkeerd vinden dat zoveel groente en fruit wordt weggegooid omdat het er ‘anders’ uitzien. 

 

 

‘Verwarmen’
In deze aflevering ontdek je hoe het koken van een gerecht met de beste condities een betere smaak geeft. Hier leer je hoe belangrijk het is om precieze verhitting in verschillende manieren van koken te gebruiken, de voordelen van stoom en sous vide en wat er nodig is om het ‘perfecte ei’ te koken. Je ontmoet in deze aflevering de Franse gastro-wetenschapper Hervé This en Catalina Vélez, een van de meest invloedrijke Latijns-Amerikaanse chefs. 

 

 

‘Beleving’
Goed eten is meer dan alleen een goed recept. Het gaat om de hele beleving. Hoe beïnvloeden kleur, geluid, het gewicht van bestek en de vorm van het bord onze overall smaakbeleving en hoe moeten we dit gebruiken om een optimaal effect te krijgen? In de aflevering ‘Beleving’ zie je professor in psychologie Charles Spence. Hij vertelt over zijn onderzoek en dat het brein ons helpt om een voorstelling te maken van hoe het eten smaakt voordat we het geproefd hebben en zo onze smaakbeleving beïnvloedt. Charles Spence werkt nauw samen met Jozef Youssef, auteur, chef patron en oprichter van het gastronomisch project Kitchen Theory. Samen hebben zij de missie om de volledige smaakbeleving te begrijpen.

 

 

In deze aflevering ontmoeten we ook Chef Jacques la Merde (echte naam is Christine Flynn), een beroemde kok en met meer dan 125K volgers ook een populair Instagrammer. Zij maakt prachtige culinaire hoogstandjes die lijken op fine dining, maar ondertussen gemaakt zijn van producten uit de tankstations in Toronto.

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Xanne Liebregts
x.liebregts@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

Red Dot Award 2017
Care Label Project
Comfortlift vaatwasser
AEG kookworkshops in de Librije

LINKS

AEG Nederland

SOCIAL MEDIA AEG

AEG is onderdeel van de Electrolux Groep, een wereldleider in huishoudelijke apparatuur en apparatuur voor professioneel gebruik, dankzij de verkoop van meer dan 40 miljoen producten aan consumenten in meer dan 150 markten per jaar. Het bedrijf focust op innovatieve oplossingen die ontwikkeld zijn op basis van inzicht in wat consumenten echt willen. Electrolux produceert onder andere koelkasten, vaatwassers, ovens, wasmachines, waterkokers, airconditioners en kleine apparaten zoals stofzuigers. Al deze apparaten vallen onder betrouwbare merken als Electrolux, AEG, Zanussi.