Care Label ProjectCare Label ProjectCare Label Project
terug naar pressroom

Care Label Project

Don’t Overwash – het wordt tijd om nieuwe wasgewoontes aan te leren

90% van onze kleding gooien we weg voordat dit eigenlijk nodig is. Dit is het gevolg van de fast fashion mentaliteit en van ouderwetse wasgewoontes. Om de levensduur van onze kleding te verlengen en om vriendelijker te zijn voor het milieu heeft AEG in samenwerking met de mode-industrie het Care Label Project opgezet. Daarbij hebben ze een nieuw waslabel ontworpen, ‘Don’t Overwash’.

 

Fast fashion heeft ervoor gezorgd dat mensen zijn vergeten hoe zij met hun kleding om moeten gaan. Tegenwoordig wordt 90% van alle kleding eerder weggedaan dan nodig is. Hiervan wordt 70% weggegooid vanwege kleurslijtage, het krimpen of uitrekken[1] van de was. Dit kan voorkomen worden door betere wasgewoontes.

 

 

Ouderwetse waslabels in een wereld van fast fashion

Uit een internationale studie uitgevoerd door AEG om de wasgewoontes in Europa in kaart te brengen, blijkt dat meer dan de helft van de consumenten vertrouwt op waslabels en hierdoor met een gerust hart de was doet. Maar waslabels zijn eigenlijk alleen het advies voor de aanpak van de was en binnen de mode industrie is het een gewoonte om de levensduur van een kledingstuk te onderschatten. Dit is om boze klanten te voorkomen die per ongeluk hun was verpesten vanwege het advies van het waslabel. Daarnaast geeft een derde van de consumenten aan dat ze waslabels verwarrend vinden.

 

“Nazorg van kleding heeft een grote invloed op zowel de levensduur van kleding als het milieu. Onze wasgewoontes zijn sinds een lange tijd niet meer veranderd, ondanks dat we nu wel over moderne technologieën beschikken die de levensduur van zowel onze kleding als ons milieu, indien correct gebruikt, kunnen verlengen”, zegt Marsha van der Laan-Vis, Consumer Activation Manager bij AEG. “Om dit te veranderen, zijn we het Care Label Project begonnen met het nieuwe waslabel ‘Don’t Overwash’”.

‘Don’t Overwash’ vernieuwt de oude wasgewoontes in drie hoofdcategorieën; ‘Alleen Stomen’, ‘Lagere Temperaturen’ en ‘Minder Vaak Wassen’. Als toevoeging aan het nieuwe waslabel heeft het Care Label Project een moderne wasgids met actuele tips over hoe je beter voor je was kan zorgen beschikbaar gesteld op de website van AEG. Het doel van de waslabels en de wasgids is om consumenten en de mode industrie te informeren over een betere zorg voor hun kleding op een manier die minder schadelijk is voor het milieu en waardoor de kleding minder snel slijt.

 

Een oproep tot actie, in samenwerking met de industrie

“Door samen te werken met zowel de fabrikanten en de mode industrie hebben we een noodzakelijke brug van kennis gebouwd tussen onze industrieën om verantwoordelijkheid te nemen voor zowel het produceren van een kledingstuk als de zorg voor en de verlenging van de levensduur van het kledingstuk”, zegt Jeroen van der Laan, Product Line Manager bij AEG Benelux.

 

Om het nieuwe waslabel ‘Don’t Overwash’ en de moderne wasgids te testen, werkt AEG samen met 14 opkomende ontwerpers uit heel Europa. De ontwerpers hebben allen de AEG apparatuur geprobeerd, om zo te testen en aan zichzelf te bewijzen dat moderne techniek voor de meest delicate stoffen op een veilige manier kan werken. De kledingstukken uit de testen zijn allen terug te zien in de Care Label Collection, met zorgrichtlijnen die een item een lange levensduur geven. De ontwerpers hebben er ook voor gekozen om het nieuwe waslabel “Don’t Overwash’ toe te voegen aan hun huidige collecties om zo de boodschap te verspreiden.

 

“Als je een goede kwaliteit spijkerbroek koopt, kan je deze dragen voor misschien tien of twintig jaar. Als je weet hoe je deze broek moet wassen, kan je deze voor altijd blijven dragen”, zegt Han Ates, oprichter van Blackhorse Lane Ateliers die als ontwerper samenwerkt met het Care Label Project.

 

De ideeën van de ontwerpers over wasgewoontes, slow fashion en een duurzame denkwijze over mode zijn verzameld in een reeks video’s genaamd designer stories, te zien op YouTube en de website van AEG.

 

Het Care Label Project is een initiatief van AEG in samenwerking met 14 opkomende ontwerpers; The Woolmark Company; Fashion Revolution; Not Just A Label (NJAL); Adidas; the H&M & ELLE Conscious Award 2017 winnaar Houdini en Electrolux.

 

[1] P&G introduceert de nieuwste innovaties in textielverzorging op basis van cognitieve wetenschap, geïnitieerd door AEG

CONTACTGEGEVENS

SimplyPR
Consultant: Xanne Liebregts
x.liebregts@simplypr.nl
Tel: 020 - 776 7756

RECENTE PERSBERICHTEN

AEG Innovaties IFA
AEG Installatie App
My AEG App
Nieuwe AEG was/droogcombinatie collectie

LINKS

Website AEG
Care Label Project

SOCIAL MEDIA AEG

AEG is onderdeel van de Electrolux Groep, een wereldleider in huishoudelijke apparatuur en apparatuur voor professioneel gebruik, dankzij de verkoop van meer dan 40 miljoen producten aan consumenten in meer dan 150 markten per jaar. Het bedrijf focust op innovatieve oplossingen die ontwikkeld zijn op basis van inzicht in wat consumenten echt willen. Electrolux produceert onder andere koelkasten, vaatwassers, ovens, wasmachines, waterkokers, airconditioners en kleine apparaten zoals stofzuigers. Al deze apparaten vallen onder betrouwbare merken als Electrolux, AEG, Zanussi.